صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !

دروغ بزرگ «شیعه» بودن ما!

سید عباس حسینی قائم مقامی

 

متن حدیث :
« قَالَ رَجُلٌ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا مِنْ شِیعَتِكُمْ                                                        
قَالَ ع: اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تَدَّعِیَنَّ شَیْئاً یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لَكَ: كَذَبْتَ وَ فَجَرْتَ فِی دَعْوَاكَ.
إِنَّ شِیعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ وَ لَكِنْ قُلْ: أَنَا مِنْ مُوَالِیكُمْ وَ [مِنْ‏] مُحِبِّیكُمْ »
( تفسیر إمام حسن عسكری علیه السلام  ص : 307)


ترجمه :
شخصی به امام حسین (ع) عرض كرد : « ای فرزند پیامبر خدا ، من از شیعیان شما هستم ! » آن حضرت فرمود : «از خدا پروا كن و ادعایی نكن كه خداوند بزرگ به دلیل این ادّعایت به تو بگوید : دروغ می گویی  ومرتكب گناه شدی! چرا كه  شیعیان ما كسانی هستند كه دلهایشان از هر گونه حیله گری (دورویی ) ، كینه توزی (خیانت ) و فریبكاری (دروغ) پیراسته و تهی است.
 [ پس تا زمانیكه این صفات و خصوصیات را نداری ، نباید بگویی شیعه ما هستی ] بلكه بگو: من از دلبستگان و دوستداران شما هستم.


بیان : 
روایات متعددی به این مضمون وارد شده كه امامان اهل بیت (ع) با تفكیك میان دو عنوان «شیعه»(پیرو) و «محب»(دوستدار)، هر كسی را شایسته عنوان شیعه (پیرو) نمی دانند و از میان دوستداران و محبان اهل بیت (ع) فقط كسانی كه دارای شباهت های اخلاقی و رفتاری با آن بزرگواران معرفی می باشند را شایسته برخورداری از این عنوان معرفی می كنند. . در برخی روایات ، ائمه (ع) در برابر كسی كه ادعای شیعه بودن می كند، به این مضمون می فرمایند :  ادعای شیعه بودن نكن، چرا كه این ادعا، دروغ است و نه تنها برای تو سودی ندارد، بلكه چون ادعای مقام و مرتبه ای را كرده ای كه شایستگی آن را نداری ، با همین ادعا بر گناهانت می افزایی » ( ر. ك . تفسیر امام حسن عسگری / ص 308 و 309)

در برخی روایات دیگر نیز با یاد آوری اینكه نمونه شیعه واقعی سلمان فارسی ، ابوذر غفاری ، مقداد و عمار یاسر بوده اند، در مورد شخص گرانفروشی كه در بازار، آشكارا ادعای شیعه بودن می كرد ، به این مضمون گفته شده است : « آیا این شخص ، همانند سلمان ، ابوذر ، مقداد و عمار است؟ هرگز چنین نیست كه این ، شبیه آنان باشد! [پس او نمی تواند خود را «شیعه» بنامد ] اما مانعی نیست كه بگوید من دوستدار محمد و آل محمد هستم و دوستان آنان را دوست می دارم و دشمنانشان را دشمن می دارم

نكته مهم در تمام این روایات این است كه هرگز ملاك شیعه بودن را صرفآً در انجام اعمال عبادی  و آنچه كه معمولاً در میان مومنان و شیعیان ، نشانه ایمان و یا شیعه بودن پنداشته می شود ، نمی دانند . بلكه دقیقاً حضرات معصومین (ع) در صدد بوده اند تا آشكارا و با صراحت هر چه تمام ، این پندار نادرست كه در میان بسیاری از مسلمانان و شیعیان وجود دارد مورد نقد و نفی قرار دهند و به همین دلیل در برابر پندار و تصورعمومی كه معمولاً «انجام عبادات » ، «شركت ومشاركت در مراسم ومناسك مذهبی » ،«اظهار دوستی و محبت» و حتی هوا داری از اهل بیت (ع) را نشانه ایمان و نشانه تشیع می دانند ، آن حضرات«برخورداری ازاخلاق و ارزشهای انسانی» را ملاك اصلی برای شایستگی نام «شیعه» و سنجش میزان صداقت مدعیان پیروی از خود معرفی نموده اند و لذا پرهیز ازرفتارها و صفات ناشایسته ای چون دروغ ، كینه توزی نسبت به دیگران ، فریبكاری ، تكبر ، خود بزرگ بینی و نیز در مقابل ، برخورداری از صفات و رفتارهای نیكویی چون انصاف ، تواضع ، دوستی و محبت به دیگران ، رعایت حقوق دیگران ، خیرخواهی و شفقت نسبت به دیگران ، انفاق و دستگیری از دیگران ، گذشت و چشم پوشی از خطا و.... را به عنوان شاخصه ها و نشانه های اصلی مومن و «شیعه » معرفی كرده اند و نكته قابل توجه اینكه در این روایات  تاكید شده آنان كه از این نشانه ها برخوردار نیستند، ولی با این حال خود را شیعه می نامند ، همین ادعای آنان « دروغ بزرگی » است كه بر مجموعه گناهانشان می افزاید و خشم و غضب الهی را به دنبال دارد .

 در واقع پیام اصلی این روایات توجه دادن مومنان و شیعیان به اصل مهم « آسیب شناسی ایمان » و «نقادی خود» است. «ایمان» نهالی است كه در سرزمین وجود آدمی كاشته می شود و به بار نشستن آن نیازمند مراقبت دائمی است . بی تردید بخشی از این مراقبت ، متوجه آسیبها و دشمنان بیرونی می باشد. اما بخش اصلی آن كه معمولاًمورد غفلت قرار می گیرد، آسیب شناسی درونی است .

آسیب هایی كه درون خود فرد مومن قرار دارد و نیز آسیبهایی كه  از عواملی درون دایره ایمان ناشی می گردد . درچنین مواردی فرد مومن گاه آنچنان به شایستگی دینی و عمق باورهای ایمانی خود اطمینان پیدا میكند كه با صدای بلند در جامعه به آن افتخار می نماید . (چنانكه در روایت شخص گرانفروش اشاره شد) و این« اطمینانِ به خود» آنچنان جرات و جسارتی به او می بخشد كه حتی در محضر امام معصوم (ع) ادعای شیعه بودن می كند به طوری كه گاه شخص مدّعی نه تنها خود را به امام معصوم (ع) شیعه معرفی می كند بلكه فراتر از آن «شیعۀ خُــلَّص» (شیعه خالص ) می نامد. (ر. ك. بحار الانوار / جلد 65 / ص 156 / باب 19 )  و گاه نیز در حضور امام (ع) به شیعه بودن خود بر دیگران فخر می فروشد . ( همان منبع ص 156و 157)

این « خود باوری كاذب» كه به صورت بیماری خود شیفتگی ظهور می كند دقیقاً همان چیزی است كه در این روایات مورد نقد صریح و مستقیم حضرات معصومین قرار گرفته است و شیوه درمان عملیِ این بیماری را نیز آموزش داده اند كه آن چیزی نیست جز: انتقاد از خود!  در برخی از این روایات، امام (ع) برای نشان دادن اهمیت فوق العاده خود انتقادی ، نمونه های مثبت را مورد تشویق و تجلیل فراوان قرار داده اند . به طور مثال یكی از یاران امام صادق (ع) به نام عمار دُهــنی ، وقتی یكی از مخالفان، او را شیعه و رافضی نامید ، سخت گریست و خود را شایسته این نام ندانست و گفت این نام شایسته كسی است كه باطل ها و زشتی ها را ترك گفته باشد . آنگاه كه امام (ع) این ماجرا را شنید او را مورد تجلیل فراوان قرار داد .

منبع : آینده نیوز

  11 آذر ماه 1389  
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主