صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است

 

* سید عباس حسینی قائم مقامی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برداشتی از اسلام که بخش سیاست و تصاحب و کسب قدرت را به عنوان عنصرعمده و غالب گفتمان اسلامی معرفی می کند، همان انحرافی است که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی ایجاد شد و می توان آن را گفتمان اموی یا اسلام اموی نامید.

 
آیت الله حسینی قائم مقامی در جمع عزاداران حسینی در ظهر عاشورا با بیان مطلب فوق افزود: مهمترین خصیصه اسلام ، تعادل و توجه توأمان به حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و نیز جنبه های معنوی و ظاهری انسان است و این مجموعه در یک پیوست سازمان وار با یکدیگر قرار دارد . هرگاه یک جزء از این مجموعۀ به هم پیوسته جابجا شود و یا فراتر از ظرفیت خود، بزرگ و مهم قلمداد گردد، کل این مجموعه از تعادل خارج شده و کارکرد مطلوب و مثبت خود را از دست می دهد. اگر رویکردی به اسلام، یکی از عناصر و کارکردهای دین را عمده کرده و موجب شود بقیه ابعاد تحت تاثیر و در حاشیه آن قرار گرفته و تاثیر خود را در زندگی انسان از دست بدهد، در واقع تصویری کاریکاتوری از دین ارائه کرده و تعادل موجود در ذات و ماهیت اسلام را از بین برده است که قطعا این نوع برداشت، مخالف فلسفه و اهداف اسلام است.

 
قائم مقامی با اشاره به احکام و آموزه های مختلفی که در دین برای رشد انسان درنظر گرفته شده است، افزود: تفاوتی نمی کند که کدام عنصر و کدام آموزه از آموزه های اسلامی بزرگ نمایی شده و به رویکرد غالب در دین تبدیل شود . هر جزئی از دین که از جایگاه و کارکرد طبیعی و ذاتی خود خارج شده و بقیه ابعاد را تحت تاثیرو سیطره قرار دهد، نتیجه آن تحریف وخارج کردن دین از تعادل است. این حکم خواه نماز باشد، خواه حج و فقه باشد یا اخلاق و جنبه های فردی دین باشد یا جنبه های اجتماعی! تفاوتی نمی کند، در هر صورت هرکدام از این اجزاء و حوزه ها بیش از ظرفیت شان مورد توجه قرار گیرند و بر سایر حوزها و عناصر اصلی دین سیطره پیدا کنند، نتیجه قهری آن، آسیب رسیدن به کلیت دین و تحریف حقیقت آن می باشد.

 
این صاحب نظر علوم اسلامی توضیح داد: پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، اتفاقی که در جامعه اسلامی رخ داد این بود که بنا به دلایلی، عنصر سیاست و کارکرد قدرت در تفسیر رسمی از اسلام بر سایر ابعاد غلبه یافت.

 
وی خاطر نشان کرد: در تفسیر ارائه شده از سوی دستگاه خلافت، قدرت وحکومت حالتی مقدس و غیرقابل نقد پیدا کرد و آحاد مسلمین موظف شدند در هرشرایطی حکم حاکمان و صاحبان قدرت را بی هیچ چون و چرا بپذیرند و این جریان برای تثبیت اهداف خود به گفتمان سازی وتولید مولفه های منتسب به دین پرداخت و مهمترین اصل این گفتمان تحریف شدۀ دینی، اصل "قدرت مقدس" بود . به گونه ای که برای " صاحب قدرت " هرکس که باشد و به هرگونه که رفتار کند، "عصمت منصبی " قائل بودند و هیچ گونه نقد و اعتراضی بر او را جایز نمی دانستند.

 
آیت الله قائم مقامی با اشاره به برخی روایات اهل سنت که در آن مسلمین به صبر و پذیرش هر رفتاری از سوی حاکم دعوت می شدند، گفت: نتیجه این گفتمان آن شد که بعد از کمتر از نیم قرن از رحلت پیامبر، بزرگترین ظلم ها و جنایات تاریخ به نام دین توسط حاکمان به اصطلاح اسلامی انجام می گرفت که یکی از آنها جنایت " کربلا " و شهادت امام حسین (ع) بود و تا قبل از قیام امام حسین (ع)، از میان نخبگان و آگاهان جامعه، هیچ کس به خود جرات و اجازه کوچکترین نقد و اعتراض به این رفتارها را نمی داد و عامه مردم نیز به عنوان تکلیف شرعی،خود را مکلف به تبعیت محض می دانستند.

 
وی این تفسیر از اسلام را تفسیری اموی دانسته و افزود: در اسلام اموی، حکومت و قدرت محور همه چیز بوده و سیاست برجسته ترین بعد دین بوده وسایر ابعاد اخلاقی و معرفتی دین براساس مصالح و منافع سیاسی تفسیر می گردد.

 
این اندیشمند دینی ادامه داد: روشن است که " سیاست " و به تبع آن " تأثیر گذاری بر قدرت " از اجزاء و عناصر اصلی اندیشه اسلامی است. ولی هرگونه رویکرد افراطی یا تفریطی نسبت به یک عنصر از مجموعه عناصر به هم پیوسته دین، افتادن به ورطه تحریف و دگرگون سازی ماهیت دین است. در مورد " سیاست " نیز فرو کاستن و کم رنگ کردن آن از جایگاه اصلی اش، با سیطره بخشیدن به آن نسبت به سایر ابعاد دین، از نظر خروج از تعادل دینی و ابتلای به " دین خودساخته" تفاوتی وجود ندارد. پیش از انقلاب در جامعه ما، بُعد اجتماعی دین و کارکرد سیاسی آن تضعیف شده بود و موجب گردید نوعی تفسیر انحرافی وانزواگرایانه از دین ارائه شود.

 
قائم مقامی در ادامه با اشاره به پیشینه شکل گرفتن اسلام اموی در جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبراکرم افزود: یکی از زمینه هایی که موجب شد جریان انحرافی بتواند در جامعه اسلامی تفسیر نادرست و سیاست زده خود را ارائه کند، سوء استفاده و تفسیر سلیقه ای و سطحی ازحوادث دوران حکومت بسیار کوتاه پیامبراکرم بود، حکومتی که تقریبا همه دوران آن در " بحران و شرایط غیر طبیعی " طی شد. از ده سال حکومت پیامبر در مدینه، حدود هشت سال آن درگیر جهاد دفاعی بود و همین موجب شد تا از میان مفهوم قرآنی و اسلامی " جهاد " که بسیار گسترده تر از جنگ و دفاع است، یک مصداق آن یعنی " جهاد دفاعی " غلبه پیدا کند. در حالیکه این اقتضای حوادث و ضرورت زمان بود، نه آن که در آموزه های قرآن و پیامبر اکرم (ص) جنگ و جهاد، به مفهوم خاص آن یک " اصل " و " قاعده " بوده و به صورت ابتدائی صورت گرفته باشد . اما همین غلبۀ مصداقِ جهاد دفاعی در دوران پیامبر، دستاویزی شد تا پس از ایشان برخی برای توسعه قدرت سیاسی خود و نیز به فراموشی سپردن مشکلات سیاست داخلی و خارج کردن اهل بیت از کانون توجهات در داخل، جنگ و جهاد را به عنوان اصل محوری و مرکزی دین معرفی نمایند و حتی برای آنکه " جنگ و جهاد " تحت الشعاع اهمیت " نماز " قرار نگیرد، تعبیر «حی علی خیرالعمل» که بر اساس سنت پیامبر جزء اصلی " اذان " بود را حذف کردند. چراکه مدعی بودند " جهاد بهترین عمل است ". و نتیجه چنین تحریفی در طول تاریخ تا به امروز، شکل گیری تفسیری خشونت طلبانه و دگرستیزانه از اسلام است که متأسفانه امروز نیز آفتی دامنگیر اسلام و مسلمانان است و بسیاری از ما نیز با آنکه از نظر فقهی شیعه و پیرو اهل بیت ایم، از نظر سیاسی و اعتقادی، به شیوه بنی امیه عمل می کنیم.

 
آیت الله حسینی قائم مقامی خاطر نشان کرد: در برابر این جریان فکری، گفتمان اهل بیت (ع) قرار داشت که براسلام در تمام ابعاد متعادل آن تأکید داشت و معتقد بود پس از پیامبر با ثبات نسبی حاکمیت و کاهش دشمنی ها و تهدیدهای بیرونی، در این مرحله مهمترین وظیفه، تثبت و نهادینه سازی " اسلام نبوی " است . چگونه؟ با آسیب شناسی جامعه دینی و شناساندن معیارها و شاخص های اصیل دینداری !

 
ولذا امیر مومنان (ع) کشورگشایی و فتوحات را متوقف کرده و اصلاحات داخلی و نهادینه کردن نقد قدرت را در اولویت قرارداد و دوران کوتاه حکومت خود را برخلاف پیشینیان صرف تبیین و تثبیت معیار های دینی در حوزه عمل اجتماعی و مناسبات قدرت نمود و به همین دلیل تصویری که از حکومت کوتاه و کمتر از 5 ساله علی (ع) ارائه شده، تصویری است که در تاریخ ماندگار است.

 
وی با اشاره به برخی روایات صحیح افزود: در برابر جریانی که به تقدیس قدرت، از یک سو و " مشروعیت جنگ " از سوی دیگر می پرداخت، مَدرَسِ اهلبیت (ع)، ارزشهایی چون نقد قدرت، اخلاق و تهذیب نفس، حسن همجواری و همزیستی با دیگران و... را به عنوان مصادیق دیگر "جهاد فی سبیل الله " به جامعه معرفی و تأکید می کند. چنانکه در روایات بسیاری، سخن عدل در برابر حاکمان ظالم  " افضل الجهاد" نامیده شده است و یا در برابر آموزه هایی که چنین تبلیغ می کرد که " هرکس از حاکمان اسلامی، حتی اگر ظالم باشند نافرمانی کند بر جاهلیت مرده است "، اهل بیت (ع) آموزش می دادند که " هرکس به درستی صفات و ویژگی های بایستۀ امام زمانش را نشناسد بر جاهلیت مرده است".

 
قائم مقامی با یادآوری اینکه در اسلام جنگ هیچ گونه قداستی ندارد، دفاع قاطع در برابر دشمن متجاوز را از محکمات و اصول تردیدناپذیر قرآن دانست و گفت : " دفاع " تلاش برای "صلح " است و در برابر پیامبر اسلام(ص) نیز دشمنانی قرار داشتند که با تظاهر به پیروی از ادیان یهودی و مسیحی، دشمنی و مسلمان ستیزی خود را به باورها و عقاید دینی استناد می دادند و قرآن این اصل مهم را به همگان آموخت که هرگونه مانع تراشی در مسیر رشد و هدایت انسانها و توجیه دینیِ ظلم به دیگران، از مصادیق " کفر " است. وی افزود: جنگ مقدس که در ادبیات مسیحیت وجود دارد و متاسفانه اکنون به مسلمانان نسبت داده می شود و برخی از جریانات تکفیری و افراطی اسلامی نیز به آن دامن می زنند، در اسلام جایی ندارد. روش دعوت به دین در اسلام، براساس منطق و گفتگو و جدال أحسن است و تا زمانی که دیگران دست به خشونت نزده اند، کاربرد خشونت هیچ مشروعیتی ندارد.

 
وی با اشاره به تعابیری نظیر اسلام ایدئولوژیک از سوی برخی جریانات افراطی در جهان اسلام خاطر نشان کرد: متاسفانه گروههایی از اهل سنت و نیز برخی شیعیان که ادعای غرب ستیزی دارند و هر استفاده ای را از تمدن غربی نشانه غربزدگی می دانند، اما آنچنان از اصطلاح " دین ایدئولوژیک " دفاع می کنند که منکران آنرا تکفیر و یا متهم به سکولاریسم می نمایند. در حالیکه ایدئولوژی یک مفهوم برساخته غیر دینی است و امروز وقتی اسلام ایدئولوژیک گفته می شود منظور نگرشی از اسلام است که معطوف به قدرت می باشد. در مفهوم رائج " اسلام ایدئولوژیک "، همه عناصر فکر و رفتار دینی از قدرت سیاسی تأثیر می پذیرد واین همان اسلام تحریف شده و واژگونه ای است که یک عنصر در آن غلیه یافته است و اندیشه، فلسفه، عرفان، اخلاق، شریعت فقه، اقتصاد، علم و... همگی زائیده سیاست و قدرت اند.

 
آیت الله سید عباس قائم مقامی با اشاره به سیره اهل بیت افزود: یکی از دلایلی که ائمه (ع)، حتی اگر فرصتهایی برای تصاحب قدرت در اختیارشان قرار می گرفت، از آن استقبال نمی کردند، همین تحریفی بود که رخ داده بود . زیرا تمرکز بر کسب قدرت نه تنها تأثیری بر تصحیح این انحراف نداشت بلکه می توانست به تثبیت و تأکید آن بیانجامد. و گرنه در برخی از مقاطع از جمله دوران گذار از حکومت بنی امیه به بنی عباس، شاید حرکتی ساده از سوی امام صادق (ع) می توانست به گرفتن قدرت منجر گردد. اما این گرفتن قدرت درهمان ادبیات و روش و فضای غالب اسلام اموی بود و در تغایر با هدف و وظیفه اصلی ائمه که دعوت به خیر و تبیین معیارها وشاخصهای دین بود قرار داشت.

لینک مطلب :

http://www.entekhab.ir/fa/news/137358

تاريخ  30 آبان 1392 منبع 
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主