صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!

متن حدیث:

«عَنْ یُونُسَ بْنِ ظَبْیَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) یَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ اللَّهَ  عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ وَیْلٌ لِلَّذِینَ یَخْتِلُونَ الدُّنْیَا بِالدِّینِ وَ وَیْلٌ لِلَّذِینَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ وَ وَیْلٌ لِلَّذِینَ یَسِیرُ الْمُؤْمِنُ فِیهِمْ بِالتَّقِیَّةِ أَ بِی یَغْتَرُّونَ أَمْ عَلَیَّ یَجْتَرِءُونَ فَبِی حَلَفْتُ لَأُتِیحَنَّ لَهُمْ فِتْنَةً تَتْرُكُ الْحَلِیمَ مِنْهُمْ حَیْرَان‏.»

  ( اصول كافی/ كتاب الكفر و الایمان/   باب اختتال الدنیا بالدین/ ح1)

 ترجمه:

یونس بن ظبیان می گوید از امام صادق (ع) شنیدم كه به نقل از پیامبر خدا (ص) میگفت : خداوند بزرگ می گوید:

وای بر كسانی كه به وسیله [وبه نام دین] برای رسیدن به [اهداف و مطامع] دنیا فریبكاری می كنند!

وای بر كسانی كه مردمی را كه خواهانِ عدالت هستند را [نابود كرده و] به قتل می رسانند!

وای بر كسانیكه مؤمنان [و دینداران حقیقی ، ناگزیرند] در میان آنان ، تقیه كنند!

آیا آنان من (خدا) را می فریبند؟ یا [آنچنان فریب قدرت و اقتدار خود را خورده اند كه]  جرأت مخالفت بر من را یافته اند؟

 به ذات خودم سوگند! [كه در پاسخ به این فریبكاری و دین فروشی،] آنان را به [آنچنان] آزمون و فتنه ای گرفتار و مبتلا می سازم كه [تدبیرگران و] بُرد بارانشان [نیز در حلّ و تدبیر آن ناتوان بوده و] در آن حیرت زده و سرگردان بمانند!

بیان:

1/  این حدیث شریف ، قدسی است . یعنی سخنی است كه پیامبر (ص )  آن را از خداوند نقل می كند. بنابر این مضمون آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. در اینجا روی سخن خداوند با مدّعیان دینداری است كه با دین فروشی و به نام دین، برای رسیدن به اهداف و مقاصد دنیوی ( قدرت و ثروت) خدعه و مردم فریبی می كنند و با آنكه مدعی دین داری هستند و مهمترین پیام دین اجرای عدالت است اما ، عدالت خواهان و اهل ایمان ، از ترس ایشان ناگزیر از تقیه و كتمان حقیقت میباشند.

2/   بی تردید در جوامع بشری ستمگران و نیرنگ بازان بسیاری وجود دارند كه بر اساس سنتهایا لهی نتیجه اعمال زشت خود را خواهند دید و به كیفر الهی مبتلا خواهند شد. اما در این میان آنان كه با نام دین و با سوء استفاده از عناوین و مفاهیم مقدس ، با بازی گرفتن احساسات و باورهای دینی نیرنگ و ستم می كنند، دچار" ظلم مضاعف " می باشند و وارد حریم خاصِّ الهی شده اند كه از آن در اصطلاح به  " مقام حِمی "  تعبیر می شود. و به همین دلیل چنین افرادی در قرآن و متون مقدس اسلامی با شدت بیشتری مورد توبیخ و سرزنش قرار گرفته و كیفر و مجازاتی بیش از دیگران برایشان مقرر شده است. قرآن كریم بارها از كسانی نام برده كه ظالم ترین انسانها  ( أظلُم ) هستند ، یعنی ظلم و ستم آنان درمقایسه با ظلم و ستم دیگر ظالمان افزون است. چرا؟ چه چیز موجب شده كه این افراد در جایگاه "ظالم ترین ها " قرار بگیرند؟ قرآن به صراحت پاسخ میدهد: چون آنان به خداوند دروغ بسته و تهمت زده اند. ( و مَن أظلَمُ مِمّن افتری عَلی الله كذباً- أنعام/93). دروغ بستن و تهمت بر خداوند چه گناهی است كه حتی از گناه شرك نیز بدتر و بزرگتر است؟ قرآن كریم شرك ورزی را" ظلم بزرگ "می نامد ( انّ الشرك لظلمٌ عظیم- لقمان/13) . اما با این حال مفتریان و دروغ زنان بر خداوند را" ظالم تر" و ظلم آنان را " بزرگـتر" می داند. زیرا كافران و مشركان از همان آغاز، حقیقت وجود خداوند را انكار می كنند كه البته نفی و انكار چنین حقیقتی كه منشاء همه حقایق هستی است ظلم و ستم بزرگی است ( لظلمٌ عظیم ). اما آن كس كه رفتارهای ناشایست و ستمگری های خود را در پَس عنوان " دین " و با نام خداوند توجیه می كند،  فقط حقیقت را انكار نكرده بلكه علاوه بر آن حقیقت را  تحریف و بد نام كرده و به باطل مشروعیت بخشیده و فریب كارانه، تمام حیثیت و آبروی حقیقت را به پای دروغ و باطل قربانی كرده است. پس قطعاً چنین كسی از انكار كننده حقیقت " ظالم تر" است.                             

3/ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ...( مردمی را كه خواهانِ عدالت هستند را [ نابود كرده و] به قتل می رسانند!)

 كشتن كسانی كه دعوت به عدالت كرده و به دفاع از حقوق انسانها بر می خیزند، یكی از نشانه های رفتاری ستمگران و"دین فروشانِ مؤمن نما" می باشد كه در این فقره از حدیث شریف به آن اشاره شده است. بی تردید منظور از كشتن و به قتل رساندن ،فقط قتل و حذف فیزیكی منادیان عدالت و معترضان به سوء استفاده از دین نیست. بلكه منظور از آن هر شیوه ای است كه به ساكت شدن صدای آنان و عدم پژواك آن در جامعه بینجامد. آنگونه كه در روایات فراوانی تصریح شده، كسی كه شخصیت و حیثیت اش را با بهره گیری از انواع تهمت ها و دروغ ها ، در نزد افكار عمومی  هدف قرار دهند ، او را به مرگی سخت تر از مرگ فیزیكی كشته اند. تا بدانجا كه در زیارات برخی حضرات معصومین(ع) از كسانی  بیزاری می جوییم كه آن حضرات را با دست و زبان به قتل رسانده اند ( لعن الله مَن قتلكَ بِالأیدی و الألسُن ). قتل با زبان چیزی جزترور شخصیت و بد نام كردن در نزد افكار عمومی ، به منظور از بین بردن زمینه های اثرگذاری در جامعه نیست. شیوه ای كه دستگاه ظالم و فاسد اموی و عباسی نیز از آن برای تضعیف جایگاه امامان اهل بیت (ع) بهره می جست.

4- یَسِیرُ الْمُؤْمِنُ فِیهِمْ بِالتَّقِیَّةِ ...( مؤمنان [ و دینداران حقیقی ، ناگزیرند ] در میان آنان ، تقیه می كنند...)

 جلوگیری از اثرگذاری و نقش آفرینی افراد، خصوصاً نخبگان در جامعه می تواند به شیوه های مختلف صورت پذیرد . گاه از سوی صاحبان قدرت و ثروت آنچنان ،هزینه های حق گویی و عدالت خواهی و نقد شیوه های نادرست آنان بالا برده می شود كه افراد به "خود سانسوری" وادار  و ناگزیر از سكوت می شوند. و بدتر از همه اینكه چنین شرایطی، در یك جامعه اسلامی بوجود بیاید كه معترضان به بی عدالتی ها و كژ روی ها و منتقدان به شیوه ها و رفتارهای نادرست ، آنچنان مورد هتك و آزار قرار گیرند كه برای حفظ  موجودیت و حیثیت خود ناچار از تقیه و خود سانسوری گردند. این یكی از مصادیق "ظلمِ مضاعف " است كه خشم و كیفر مضاعف خداوند را در پی دارد.

5- ابِی یَغْتَرُّونَ أَمْ عَلَیّ یَجْتَرِءُونَ...( آنان من (خدا) را می فریبند؟ یا...)

گفته شد ظلمی كه به نام خدا و دین صورت می گیرد ، مصداق بارز افترا و تهمت بر خداوند و ورود به حریم خاصَ الهی است كه به نوعی ، رویارویی مستقیم با حضرت پروردگار تلقی می گردد. از این رو در این حدیث شریف قدسی نیز خداوند ، عوامفریبی و ستم در حق دیگران كه با سوء استفاده از نام  دین ِ او صورت می گیرد را فریبكاری و جسارت ورزی در برابر خود معرفی می كند .

6- لأتیحنّ لهم فتنه...( آنان را به [ آنچنان ] آزمون و فتنه ای گرفتار و مبتلا می سازم كه...)

از آنجا كه ابزار اصلی " دنیا طلبانِ دین فروش " نیرنگ بازی و عوامفریبی است  كه البته خود آن را نشانۀ تدبیر و هوشمندی خویش می دانند  ، آنگاه كه خداوند می خواهد ایشان را متوجه زشتی عملشان سازد تا شاید موجب بیداری و تنبّه شان گردد و از كژ راهۀ خود باز گردند ، آنان را به فتنه ای بزرگ مبتلا می سازد كه آشكارا تدبیر و مدیریت خویش را در حلَ آن ناتوان می بینند .

یعنی دقیقاً همان چیزی كه تا كنون نقطۀ قوت و امتیاز آنان و عامل موفقیت و كامیابی شان در دستیابی به شهرت ، ثروت و قدرت دنیوی با نام دین به شمار می رفت ، اینك به نقطۀ آسیب آنان تبدیل می گردد و تمام نقشه های آنان را نقش بر آب كرده و آنچه كه تاكنون رشته اند را گسسته  و ناتوانی و عجز ایشان را به خودشان می نمایاند. حال در چنین شرایطی، یا این آزمون و فتنه موجب تنبَه و توبه می گردد تا راه اصلاح در پیش گیرند، و یا با نادیده انگاشتن نشانه های هدایتگر خداوند ، بر راه طی شده اصرار و لجاجت می ورزند و ....

  17تیر 90  
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主