صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است

 

اگر عناصر احساسی را جایگزین عناصر عقلانی دین کردیم و از دینداران به جای عملِ آگاهانه ، تبعیت و پیروی محض را طلب کردیم ، دین را تا حدّ فرقه تقلیل داده ایم..کسانی که هر روز بدنبال افزودن به ویژگیهای غیر قابل فهم و عناصر خودساخته و مَن درآوردی هستند ، نمیتوانند منادی دعوت به دین و مدعی اجتماعی بودن اسلام باشند. و اساسا با دین خودساخته که جز برای خودمان فهم پذیر نباشد و بر مبنای احساسات صرف ، مُرید پروری و دلدادگی نمیتوان از اجتماعی بودن دین دفاع کرد.


آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی در ادامه مباحث خود در مراسم عزاداری سالار شهیدان، تفکرات فرقه گرایانه را بزرگترین تهدید برای اسلام و مکتب تشیع ذکر کرد و قابلیت تفاهم و فهم پذیری عقلانی را مهمترین امتیاز اسلام و تشیع دانست که در صورت تبدیل دین به فرقه از سوی جریانات متحجر ، این امتیاز از دست خواهد رفت.


 قائم مقامی با ابراز نگرانی شدید از آنچه که امروز در دنیای اسلام می گذرد، فرقه گرایی را بزرگترین تهدید و آسیب برای حوزه تفکر اسلامی دانست و بیان داشت: وقتی میگوییم اندیشه ای ، اجتماعی و جهانی است، باید به الزامات این ادعا پایبند باشیم ، تفاهم پذیری و ویژگی اقناع کنندگی از جمله مهمترین الزامات اجتماعی و جهانی بودن یک اندیشه است و نمی توانیم از یک سو اسلام را دینی اجتماعی بدانیم و از سوی دیگر  چهره ای  از دین و اندیشه دینی ارایه دهیم که فاقد هرگونه عنصر تفاهمی باشد. بی تردید دینِ فاقد عنصر تفاهمی ، دینی تحریف شده است.

 

وی افزود : مهمترین وجه تمایز و جدایی "دین" از "فرقه"  برخورداری از منطق بیرونی است که بتواند منطق درونی آن را به زبان عقلانی تبیین نماید. و اما در مقابل ، منطق درونیِ " فرقه " فقط با زبانی شاعرانه و احساسی قابل توصیف است و البته هیچ گاه برای دیگران خارج از فرقه فابل درک نیست. درک و شناخت به دو گونه ممکن و میسر است ، یا اینکه کسی چیزی را خود شخصاً تجربه کند و یا  اینکه پدیده ای با زبان عقلانی که زبان عام و مشترک انسانی است، قابل تبیین باشد تا امکان درک آن برای دیگران فراهم گردد. بنابراین  باورها و اندیشه هایی که فاقد زبان مشترک باشند، هیچ راهی برای درک و شناخت آنها وجود ندارد، مگر آنکه خودتان مستقیماً  آن را بصورت " احساس " تجربه کنید. و به محض اینکه شما حقانیت و صدق اندیشه ای را صرفاً به " تجربه و احساسِ مستقیم " إرجاع دادید  ناگزیر ، ماهیّتِ فرقه ای آن اندیشه و باور را پذیرفته اید.


 قائم مقامی بر همین اساس بهترین راه تشخیص فرقه از دین را در میزان برخورداری از زبان مشترک یعنی  تفاهم و  فهم پذیری آموزه های اصلی و زیرساختی اندیشه دینی  برای عقل جمعی دانست  و ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان داشت: قرآن آنچنان به فهم پذیری و عقلانیت نهفته در پیام خود اطمینان دارد که ظهور این عقلانیت را فقط در همآوردی و تعامل فکری و علمی  با مخالفان و دگراندیشان می بیند. وقتی قرآن میگوید : "قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین" و  یا می فرماید : "فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه" این بدان معنی است که عناصر اصلی تفکر اسلامی از عقلانیت بین الأذهانی برخوردار است .اما تفکر فرقه گرایانه میتواند همین اندیشه را با تمام توانمندیهای تفاهم پذیری که دارد  به گوشه عزلت براند.

 
وی با بیان اینکه از جمله مهمترین رسالت های امامان شیعه حفظ دین از گرفتار آمدن به دام فرقه گرایی بوده و یکی از  اهداف  و رویکردهای قیام  امام حسین ع را کنار نیامدن با " دینِ فرقه شده " و " دست ساخته " بنی امیه دانست.


 وی همچنین با ذکر نمونه های تاریخی در سیر تفکر اسلامی ، تولید پرسش را یکی از شگردها و شیوه های رایج میان متفکرین اسلامی در سده های گذشته دانست که از این طریق زایش و بالندگی اندیشه دینی را در هماوردی فکری با اندیشه های مخالف به رُخ می کشیدند. در واقع آنان به عنصر عقلانیت نهفته در ذات دین اعتقاد و اعتماد کامل داشتند و هرگز  نگران شنیدن شبهات و رویگردانی از دین به واسطه طرح پرسش و شبهه نبودند و میدانستند  عقلانیت دینی در یک بستر تفاهمی و ارتباطی امکان بروز پیدا می کند. آنان که با پرهیز از تفکر و با احساس برانگیزی ، دائماً دَم از ضرورت تبعیت بی چون وچرا می زنند ، در واقع هیچ اعتقاد و اعتمادی به توانمندی عقلانی اندیشه دینی ندارند.

 

وی ضمن انتقاد از پاره ای اظهار نظرها و رفتارهای غیر قابل فهم و فرقه گرایانه برخی از متولیان و مبلغان دینی جامعه ، بیان داشت : مسلماً احساسات و عواطف ، بخش مهمی از ایمان دینی است و اساساً هر اندیشه ای به هر مقدار هم که از  عقلانیت برخوردار باشد ، آن گاه می تواند در عمل ، اثرآفرین و برانگیزنده باشد که علاوه بر إقناع عقلانی ، عواطف و احساسات را نیز إشباع نماید. اما نکته مهم این است که اولاً : احساس و عاطفه بَرآمده از معرفت و تفکر ، برای دیگرانی هم که فاقد آن می باشند ،  قابل درک و مُوجّه است و ثانیاً : احساسات و عواطف ، وَجه درونیِ ایمان دینی است و چون به خودی خود فاقد تعمیم پذیری عقلانی است نمی توان آن را به اشتراک گذارد و بر اساس آن با دیگران ارتباط برقرار کرد. اما اگر عناصر احساسی را جایگزین عناصر عقلانی دین کردیم و مفاهیم بین الاذهانی را به مفاهیم درونی و شخصی تبدیل نمودیم و از دینداران به جای عملِ آگاهانه ، تبعیت و پیروی محض را طلب کردیم ، دین را تا حدّ فرقه تقلیل داده ایم. 


در فرقه ، به دلیل درونی بودن و ابتنای روابط میان اعضای فرقه بر ارتباطات خاصِ مُرید و مُرادی ، تفکر و پرسش هیچ جایی ندارد و با احساس برانگیزی در پیروان ، از آنان فقط تقلید و تبعیت محض را می طلبند و لذا هرگز  زبان آن برای کسانیکه فاقد این احساسات و عواطف خاص و ویژه هستند،  نمی تواند قابل فهم باشد. و از این رو به دلیل فقدان عناصر تفاهمی  امکان ورود به عرصه های بین الأذهانی نظیر گفتکو ، روشنگری و دعوت را نیز ندارد. پس  هرگز نمی توان با فرض اجتماعی و جهانی بودن دین ،امور احساسی و عاطفی  را جایگزین وَجه بیرونی و عقلانی دین کرد و  دریچه و پنجره شناخت و معرفی به دیگران قرار داد. کسانی که منش و روش عملی آنها در جهت فرقه گرایی و کاستن از زبان تفاهمی دین است و هر روز بدنبال افزودن به ویژگیهای غیر قابل فهم و عناصر خودساخته و مَن درآوردی هستند ،  نمیتوانند منادی دعوت به دین و مدعی اجتماعی بودن اسلام باشند. و اساسا با دین خودساخته که جز برای خودمان  فهم پذیر نباشد و بر مبنای احساسات صرف ، مُرید پروری  و دلدادگی نمیتوان از اجتماعی بودن دین دفاع کرد.

 


استاد قائم مقامی ضمن اشاره به آیه کریمه "ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه " اظهار کرد :  هر جا بحث " فراخوان " و " دعوت " مطرح میشود ، پای تفاهم در میان است . " دعوت " در فرهنگ قرآن مرتبه ای از " بلاغ " است که در آیات دیگر مطرح شده است. " بلاغ " برخلاف تصور عمومی هرگز به معنای تبلیغ و پروپاگاندا نیست ، بلکه به معنای آگاهی بخشی و روشنگری است . روشنگری یعنی گفتگو و ارتباط با دیگران ! ارتباط و گفتگو با دیگران نسبت به موضوعاتی ممکن است  که برای عقل جمعی فهم پذیر باشد و علاوه بر این ، گفتگو نیازمند بهره گیری از " زبان عمومی " است . این همه فراخوان  عمومی و عامّ قرآن به تفکر ، خردورزی و تدبّر ، همگی مبتنی بر عقلانیت اندیشه دینی و برخورداری آن از زبان عامّ است.

وی در ادامه  با اشاره به اینکه راه پروردگار باید یک راه همگانی و قابل پیمودن برای عموم باشد ، عقل جمعی را فصل مشترک تمام انسانها و تنها مرجع تفاهم پذیری دانست که صلاحیت داوری در مورد اندیشه های زیرساختی دین را داراست.


وی در پایان با بیان اینکه  اثرگذاری و اثرپذیری متقابل فقط زمانی است که میان طرفین ، عناصر مشترک وجود داشته باشد، گفت: هر چقدر زبان ارتباطی انسان قوی باشد در ارتباط با دیگران بیشترین اثر گذاری را خواهد داشت ، برخورداری از زبان مشترک یعنی همان زبان تفاهمی،  نشاندهنده قدرت و کمال انسان است. از این رو انسان کامل و امام  کسی است که عنصر ارتباطی و قدرت تفاهمی وی در غایت کمال است.

   
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主