صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!

اول: 

عن علی (ع) :  أَبْلَغُ مَا تُسْتَدَرُّ بِهِ الرَّحْمَةُ أَنْ تُضْمَرَ لِجَمِیعِ النَّاسِ الرَّحْمَة

شرح غررالحكم و دررالكلم / ج2 / ص476

 

ترجمه:

مؤثرترین عاملی كه موجب فراوانی رحمت [ خداوند ] می شود آن است كه برای همۀ انسانها خواهان رحمت باشی !

 

دوم : 

ایضاً عنه ( ع ) :انّ اللّه سبحانه یحبّ ان تكون نیّة الانسان للنّاس جمیلة

 

ترجمه :

خداوند بزرگ دوست دارد كه نیّت انسان برای همۀ مردم زیبا [ و نیك ] باشد.

 

 سوم:  

وفی البحار : وجدت بخطّ الشیخ محمد بن علی الجبعی ( ره ) نقلاً من خطّ الشیخ الشهید ( قده ) عن النبیّ (ص) : من دعا بهذا الدعاء فی شهر رمضان بعد المكتوبۀ استغفرت ذنوبه إلی یوم القیامۀ و هو اللهم ادخل علی اهل القبور السرور اللهم اغن كل فقیر اللهم اشبع كل جایع اللهم اكس كل عریان اللهم اقض دین كل مدین اللهم فرج عن كل مكروب اللهم رد كل غریب اللهم فك كل اسیر اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمین الله اشف كل مریض اللهم سد فقرنا بغناك اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالك اللهم اقض عنا الدین و اغننا من الفقر انك علی كل شی‏ء قدیر

 ( علامه مجلسی / بحارالأنوار / ج 95 / ص120 / باب الاعمال و ادعیۀ شهر رمضان ...)

ترجمه :

از پیامبر (ص) روایت شده كه فرمود : هر كس در ماه رمضان پس از نماز واجب [ خداوند را ] به این دعا بخواند ، گناهانش تا رستاخیز آمرزیده خواهد شد. و آن دعا چنین است :

بارخدایا ! همۀ فقیران را توانگر فرما . خدایا تمامی گرسنگان را سیر گردان ! خدایا تمامی برهنگان [ و بینوایان ] را  بپوشان !  خدایا وام تمامی بدهكاران را ادا كن ! خدایا  از همۀ  گرفتاران  گشایش نما ! خدایا تمامی غریبان [ و دور از وطن ماندگان ]  را به  [ وطنشان ] بازگردان ! خدایا همۀ  اسیران را آزادی عطاكن ! خدایا هر كژی و ناراستی را از امور مسلمانان اصلاح فرما ! خدایا تمامی بیماران را شفا  [ و تندرستی ] بده ! خدایا [ روزنۀ ] فقر ما را به دارایی خودت مسدود كن ! خدایا حال بد ما را به حال نیك [ از جانب ] خود تغییر ده ! خدایا از جانب ما بدهی را  ادا فرما و ما را از فقر بی نیاز كن !  همانا  تو بر هر كار توانایی !

بیان :

1- ادعیه یكی از مهمترین منابع ارزشمند معرفتی است كه از اختصاصات معارف اسلامی خصوصا شیعه به شمار می آید. دعاها بازتابنده درك و فهم انسان كامل از كلام خداوند (قرآن) می باشد و از این رو برخی از بزرگان اهل معرفت ادعیه را قرآن بالارونده ( صاعد) نامیده اند، یعنی دعاها محصول درك و فهم آدمی از قرآن است و به عبارتی همان قرآن است كه از فهم كامل بشری گذر كرده و اینك به عنوان پاسخ به كلام خداوند به پیشگاه او عرضه می گردد و لذا می توان آن را نوعی "تفسیر أنفسیِ قرآن " دانست، تفسیری بر اساس درك شهودی از مقامات و مراتب قرآن  كه در عین حال بیانگر مراتب معرفتی و مقامات معنوی انسان نیز می باشد.

از این رو بی هیچ تردید نباید برای ادعیه فقط كاركردی معنوی و عرفانی قائل بود. بلكه علاوه بر آن ، منبع ارزشمندی برای تفسیر قرآن كریم و تبیین عمیق ترین و اصلی ترین اصول تفكر اسلامی به شمار می آیند كه متاسفانه این كار كرد مهم آنها، كمتر مورد توجه قرار دارد.

2- ( اللهم اغن كل فقیر اللهم اشبع كل جائع...) رحمت الهی ( رحمت رحمانیه ) در ذات خود گسترده و فراگیر است و نه تنها انسانها بلكه همه موجودات را به فراخور ظرفیت وجودی شان دربرگرفته است .( رحمتی وسعت كلّ شئ – اعراف / 156 ) و این خودِانسان است كه گاه در مسیر زندگی  به اراده خویش ، خود را از رحمت خاصّ الهی ( رحمت رحیمیه ) محروم می نماید. اما اینكه چه كسی از رحمت خداوند محروم مانده و استحقاق آن را ندارد؟ فقط و فقط خداوند و در مواردی خاص و اندك، بندگان برگزیده او از آن آگاهی دارند. خداوند بارها در قرآن یادآور شده كه حسابرسی بندگان بر عهده خود اوست و هیچ كس و حتا پیامبر نیز در این مورد هیچ حق و وظیفه ای ندارند. ( فإنّما علیك البلاغ و علینا الحساب – رعد / 40) و چون حسابرسی فقط برعهده خداوند است، بنابراین داوری و قضاوت نهایی در مورد خوب و بد انسانها نیز فقط در اختیار اوست و نه كس دیگری! پس در این صورت چرا باید كسی به خود حق داوری و قضاوت نهایی نسبت به دیگران بدهد و برخی انسانها را مورد لعن قرار داده و خارج از رحمت الهی معرفی نماید؟! چه كسی به او چنین حق بزرگی را داده است ؟ او از كجا چنین آگاهی و علمی را كه حتا پیامبران بزرگ نیز ادعای آن را ندارند، به دست آورده و به خود جرأت می دهد تا در حوزه ارادۀ خداوند دخالت نماید ؟ آنچه كه می تواند در محدودۀ آگاهی محدود و اندك ما  بگنجد ، فقط داوری در مورد نیك و بد رفتار انسانهاست و نه بیشتر ! ( كه آن هم در بسیاری موارد با واقعیت انطباق نداشته و دستخوش غرض ورزی و یا خطا می گردد.) اما اینكه قضاوت در مورد فعل را به ذاتِ فاعل نیز تعمیم دهیم، هرگز با آموزه های قرآن كریم و حضرات معصومین (ع) سازگار نیست ، چه رسد به اینكه بخواهیم پا را فراتر گذارده و در مورد شمول و یا محرومیت كسی از رحمت الهی نیز قضاوت كنیم. در این صورت وارد حریم ممنوعه ای شده ایم كه قطعاً از سوی خداوند بی پاسخ گذارده نمی شود! از این روست كه بسیاری از بزرگان اهل معرفت، جز كسانی را كه به زبان معصوم (ع) لعن شده اند از لعن هر انسان دیگری، حتا اگر آنان را بدكار می پنداریم  زنهار داده اند. چراكه جز خداوند هیچكس بر پایان و فرجام كار كسی آگاه نیست و ما نمی دانیم كه میان او و پروردگارش چه مناسباتی وجود دارد؟

3- أبلغ ما تستدرّ به الرحمة ... ( مؤثرترین عاملی كه موجب فراوانی رحمت [ خداوند ] می شود ...)

هرچند لعن كردن دیگران و محدود نمودن رحمت الهی ، در واقعیت اثری ندارد و اگر كسی در واقع مشمول رحمت الهی باشد با لعن و قضاوت دیگران از آن محروم نخواهد شد ؛ اما از قرآن كریم و احادیث معصومین می آموزیم كه بلندنظری و نه تنها پرهیز از لعن دیگران بلكه درخواست خیر و رحمت برای عموم انسانها ، آنچنان مطلوب و محبوب خداوند است كه بیش و  پیش از هر چیزی در حق خود ما كه دعا كننده هستیم استجابت می شود. و بسا در مواردی طلب خیر و رحمت خاصّ ( رحمت رحیمیه ) در حق آنان كه برایشان دعا كرده ایم، به دلیل موانعی كه خود ایجاد كرده اند هرگز مستجاب نشود ولی موجب جلب رحمت و محبت الهی برای " دعا كننده " می گردد و این، پاداش خداوند به انسان دوستی و نیك اندیشی ما در حق دیگران و نتیجه عشق و محبتی است كه نثار بندگان خدا كرده ایم. جناب ابراهیم ( ع ) كه در قرآن و در همه ادیان الهی نماد توحید و یكتاپرستی است ، آنگاه كه خداوند نعمت بزرگی را به او ارزانی می كند در مقام شكر پروردگار ، با او گفتگو و بحث می كند تا شاید بتواند رحمت الهی را به نفع انسانهای گنهكاری كه گمان می كند هنوز راه نجاتی برایشان وجود دارد ( قوم لوط ) جلب نماید. ( فلمّا ذهب عن ابراهیم الرّوع و جائته البشری ، یجادلنا فی قوم لوط – هود / 74) چرا ؟ از آن رو كه ابراهیم (ع) كه در كمال معرفت نسبت به پروردگارش قرار دارد می داند  با ابراز خیرخواهی و طلب رحمت برای بندگان خدا ، حتا اگر گنهكار و مستحق عذاب الهی باشند ، رضایت خداوند را جلب نموده و خود را نیز مشمول رحمت قرار داده است. چنانكه در آموزه های پیامبر بزرگوار (ص) و اهل بیت عصمت (ع) بر این نكته بارها تصریح شده است. از آن جمله در همین حدیث شریف حضرت امیر (ع) ، آن را مؤثرترین عامل بارش رحمت الهی معرفی می كند.

4- إنّ الله یحب... ( خداوند بزرگ دوست دارد كه نیّت انسان برای همۀ مردم زیبا [ و نیك ] باشد.)

 گاه آدمی متاثر از تنگ نظری ها و خشك اندیشی ها ، بُخل خود را به رحمت خداوند نیز تحمیل می كند. ابن سینا در سخنی زیبا با اشاره به گسترۀ وسیع رحمت الهی ، از بُخل و تنگ نظری پرهیز می دهد و می گوید:استوسع رحمة الله (رحمت الهی را بگسترانید.) یعنی همانطور كه رحمت در ذات خود گسترده است، آن را تنگ و مضیق نكنید و خداگونه  آن را بگسترانید و كسی و چیزی را از آن خارج و محروم نسازید . این یكی از مهمترین آموزه های معصومان (ع) است.

در این دعا كه به نقل از پیامبر (ص) خواندن آن پس از هر نماز واجب در ماه مبارك رمضان توصیه شده ، انسان "بدون در نظر گرفتن هرگونه قید و شرطی موضوع دعا قرار گرفته است. ما گاه می پنداریم كه نیكی ها و خوبی ها را فقط باید برای انسان مومن بخواهیم . حال آنكه از نظر اسلام ( قرآن و سنت) نه تنها برخورداری از حقوق ، اختصاص به " انسان مومن " ندارد و انسان ، فارغ از هر قید و وصفی موضوع آن است بلكه  فراتر از حقوق ، همۀ ارزشهای اخلاقی و همۀ نیكی ها و زیبایی های زندگی كه جلوه های رحمت و نعمت الهی اند را باید برای عموم انسانها طلب كرد.

بی تردید انسانیت حكم می كند كه هر انسانی از بدیها و زشتیها بیزاری جوید و طبعاً از كسانی كه عامل و فاعل آنها  هستند نیز از آن رو كه فاعل بدی و زشتی می باشند ابراز برائت نماید. ولی هرگز نمی توان به این بهانه ، انسانیت او را نادیده گرفت و عواطف و گرایشات انساندوستانه را در خود كشت و ستیزه و نفرت از دیگران را پرورید!  قرآن كریم در عین حال كه قتل نفس را گناهی بس بزرگ برشمرده و برای خانواده مقتول حق قصاص قرار داده اما ، قاتل را برادر آنان می خواند كه شایستۀ عفو و بخشش می باشد .( فمن عفی له من أخیه شئ فإتّباع بالمعروف – بقره 178) و این گونه به همگان می آموزد كه در هیچ شرایطی و به هیچ بهانه ای نباید از هیچكس ، خیرخواهی انسان دوستانه را دریغ نمود . چرا كه اساساً از نگاه قرآن " انسانیت " یك حقیقت به هم پیوسته و هویت واحد است (ومن قتل نفساً بغیر نفس أو فساد فی الارض فكأنّما قتل الناس جمیعاً و من احیاها فكانّما أحیی الناس جمیعاً – مائده /32) و سود و ضررِ نیكخواهی و یا بدخواهی نسبت به دیگر انسانها ، پیش از دیگران به خود آدمی بازمی گردد.

5- « اللهم اصلح كلّ فاسد من أمورالمسلمین ...»( خدایا هر كژی و ناراستی را از امور مسلمانان اصلاح فرما ! )

 نسبت ها و ارتباطاتی كه انسانها به دلایل و مناسبتهای مختلف با یكدیگر پیدا می كنند، برانگیزندۀ پیوندهایی است كه این پیوندها حقوق متقابلی را میان آنان تولید می كند و طبعاً به موازات این حقوق، وظایفی را نیز برعهدۀشان می گذارد . دوستی و همسایگی از نسبتها و پیوند هایی است كه زایندۀ حق متقابل است چنانكه به گفتۀ پیامبر (ص)  كافر نیز بر مؤمن حق دارد . ( جامع السعادات / ج2 / ص 276)  ازاین رو در كنار دعاهایی كه برخاسته از نگاه عامّ انسانی است، در این فقره از دعاء ، برای كسانی كه حقوق خاصّ تری بر ما دارند یعنی سایر مسلمانان طلب خیر و رحمت می كنیم. و جالب اینكه در میانۀ دعاهای عامّ ، كه موضوع آن همۀ انسانها می باشد ، آن گاه كه می خواهیم  حق خاص همكیشان مسلمان خود را أدا نمائیم ، ناراستی ها و كژی هایمان را مورد توجه قرار داده و " خود منتقدانه " ، اصلاح آنها را از حضرت پروردگار درخواست می كنیم.

6- اللهم سدّ فقرنا بغناك...( خدایا [ روزنۀ ] فقر ما را به دارایی خودت مسدود كن ! ...)

همانگونه كه اشاره شد ادعیه معصومین (ع) از ارزشمندترین سرمایه های معرفتی به شمار می آیند و لذا هر فقرۀ آن از عمق و ژرفائی برخوردار است كه  دقت و تأمل در آنها مخاطب را به معارفی عمیق و گاه تازه یاب رهنمون می سازد. در همین دعای مختصر مشاهده می كنیم كه سه بار به موضوع " فقر " پرداخته شده و به سه زبان و عبارت از خداوند درخواست " رفع  فقر " می شود. ( نخست می گوید : بارالها همۀ فقیران را توانگر فرما " و سپس در میانۀ دعا  درخواست می كند كه خداوند روزنه های فقر ما را به غنا و توانگری خود پُر نماید و بالاخره برای بار سوم ، بی نیازی از فقر را طلب می كند. ) با آنكه تمام موضوعات دیگر فقط یكبار مورد دعا و درخواست قرار گرفته اند. چرا؟ دلیل این تكرار و تأكید چیست؟ به طور طبیعی این تأكید و تكرار نشان دهندۀ اهمیت موضوع  و نقش به شدّت آسیب رسانِ " فقر" در زندگی معنوی و مادّی انسان می باشد ، نقش و تأثیر منحصر به فردی كه در روایات آن را از مرگ بدتر و دشمن ایمان و باور انسان دانسته اند .

علاوه بر این  ژرفای معرفتیِ ادعیه ما را فرامی خواند كه در رویكردی معرفتی نیز این فقرات را مورد بازخوانی قرار داده و از معارف بیشتری بهره مند شویم . در این رویكرد كه در جای خود باید به توضیح و تفصیل آن پرداخت، در فقره نخست ( اللهم اغن كلّ فقیر) بسان سایر فقرات قبل و بعد آن ، رفع فقر اقتصادی برای همه انسانها درخواست می شود . اما در قسمت پایانی كه اندكی لحن دعا خاص می شود وبه جای استفاده از واژۀ " همه " ( كلّ ) از واژۀ " ما " ( نا ) استفاده می كند، می توان حدس زد كه بارِمعرفتی دعا تغییر كرده و خواسته های معنوی مورد تأكید قرار دارد. در فقرۀ دوم ( اللهم سدّ فقرنا بغناك ) برخلاف فقرۀ پیشین ،  رفع فقر و دستیابی به توانگری درخواست نمی شود بلكه خواهان انسداد ( تسدید ) روزنۀ فقر هستیم. معلوم می شود كه این فقر قابل رفع نیست، بلكه فقط در ارتباط با خداوند می توان آن را بی اثر كرد. ولی در قسم سوم ، نه مثل فقرۀ نخست، بطور مطلق درخواست غنی و توانگری می شود و نه بسان قسم دوم ، فقط خواهان بی اثری فقر می باشد بلكه از خداوند می خواهیم كه فقر و نیازمندی مارا به غنی و بی نیازی تبدیل نماید . پس دانسته می شود كه این فقر نیز قابل زوال و تبدیل است آما نه برای همه ، بلكه برای طالبان كمال و در یك فرایند معرفتی امكانپذیر است. عارف بزرگ جناب محی الدین بن عربی در فتوحات مكیة میان فقر وجودی كه  همۀ موجودات جهان هستی به آن مبتلا هستند ، و " فقر معرفتی  و كمالی " كه اهل معرفت و كمال جویان به آن توجه دارند تفاوت می گذارد و یادآور می شود كه اولی  با " إبقاء بالله " ( إفاضۀ دایمی خداوند و عدم انقطاع فیض او ) بی اثر می گردد و دومی را با " بقاء بإبقاء الله " ( استمداد از عنایات خاص پروردگار ) می توان به غنا و بی نیازی تبدیل ساخت. بنابر این در همین دعای مختصر به سه گونۀ فقر (اقتصادی ، وجودی ، كمالی ) اشاره شده است كه می تواند تا حدی مارا از ژرفای معرفتی ادعیه آگاه سازد . سخن از این موضوع مجالی بس فراخ می طلبد و این اندك ، برای همین اشاره كافی است.   

  15مرداد 90  
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主