صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب نیست

========================================================================================

اشاره :

رابطه دین با حوزه های دیگر زندگی بشری در دنیای معاصر نظر بسیاری از متفکران را به خود جلب کرده و خصوصا برای افراد دین دار اهمیت به سزایی یافته است.

در این میان شاید بتوان گفت که مشخص کردن رابطه ی دین و عقل، زیربنای پاسخ به تمام سوالات دیگر است. آیت الله سیدعباس حسینی قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست «دین در دنیای امروز» می کوشد رابطه ی عقل و دین را از منظر فلسفی و قرآنی بررسی کند.

این نشست که اولین نشست از سلسله جلسات گفتگوی دینی است، به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شده است . ذیلاً گزارشی اجمالی از این بحث را ملاحظه می کنید:

========================================================================================

 

مسئله عقل، پرحجم ترین مباحث را به خود اختصاص داده است و وقتی عقل در نسبت با موضوعات دیگر قرار می گیرد مانند دین و وحی و ایمان دینی، پیچیده تر می شود. اگر بخواهیم کلیات این بحث را مورد کنکاش قرار دهیم زمان زیادی می طلبد. به همین دلیل من به بیان کلیاتی کاربردی و مقدماتی می پردازم.

 

منظور ما از دین در این گفتار به طور خاص اسلام است و ما معتقدیم اکمل ادیان توحیدی است. در این صورت مهم ترین منبع دین وحی قرآنی است. این وحی نیز مانند سایر وحی های دیگر پیام خداوند است. پیام خداوند مخاطبی دارد و مخاطب آن انسان است. انسان ناظر به جنبه های جامع و هویتی ماست. وصف ممیز و هویت بخش انسان که او را از سایر موجودات جدا می کند عقل اوست. اما در قرآن هیچ جا سخن از عقل نیامده است. بلکه از مشتقات آن استفاده شده است. این امر خلاف کتاب های بشری است که از عقل بسیار سخن می گویند، اما هرگز مشخص نمی کنند که عقلانیت و راه عقل ورزی در زندگی ما چیست. بسیاری از مباحث هست که ارزش نظری دارد اما قدرت استنتاجات عملی انسان را تقویت نمی کند. اما در قرآن کریم دقیقا خلاف این است. خداوند از یعقلون و تعقلون سخن گفته است؛ از عقل ورزی..

خداوند از این انسان که عقل وجه ممیزه اش است چه می خواهد؟ ایمان، اطاعت، تسلیم، عبودیت و ... ؟ هیچکدام بصورت مطق مطلوب خداوند نیست.قرآن فقط به یک چیز دعوت کرده و آن عقل ورزی است ،عقل ورزی در تمام ساحت های زندگی انسان و از جمله در ساحت دین داری.....

در قرآن عقل مورد ستایش قرار نگرفته است. زیرا برخورداری ازعقل و کارکردهای بالفعلی که دارد به خودی خود فعل اختیاری بشمار نمی آید و در هر انسانی هست و فرد در آن انتخابی نمی کند تا موجب ستایش یا تقبیح گردد. اما " ورزیدن " یک فرایند معطوف به اختیار است . من اگر عقل ورزی کردم و عقل را به جریان انداختم و تنها به ظرفیت های بالفعل آن بسنده نکردم، عمل اختیاری انجام داده ام و آنگاه شایسته ستایش قرار می گیرم.

خداوند انسان را به عقل ورزی در همه حوزه های زندگی دعوت کرده است. هیچ چیزی در انسان ارزش ذاتی و خود بخودی ندارد مگر آنکه مسبوق و معطوف به عقل ورزی شود ، حتا دینداری. هیچ چیز بی قید و شرطی در انسان وجود ندارد جز عقل ورزی. حتی عبودیت مطلق نیز پسندیده نیست. عبودیت مطلق، عبودیت بی قید و شرط است که لازمه آن تقلید محض و تعطیلی تعقل می باشد.قرآن دعوت به "مطلق عبودیت " می کند نه به "عبودیت مطلق "! مطلق عبودیت به معنای اثبات توحید مطلق ونفی شرک است. و باور به مطلق عبودیت نیز باید معطوف و محصول عقل ورزی باشد..

حوزه های عقل ورزی مختلف است و روش ها و شکل های آن هم مختلف است.. خارج از بستر عقلانیت هیچ فعل و عمل انسانی مطلوبیت نخواهد داشت.

 

عقل قوه مشترک انسان هاست. اما یک ساحت و مرتبه ی بالفعل دارد که در تمام انسان ها موجود است و انسان ها آن را به عنوان بدیهیات عقلی و وجدانیات و ...می خوانند و نیاز به ورزیدن ندارد. این شناختهای بدیهی را نمی توان به مفهوم دقیق قرآنی "عمل انسانی" نامید چون در قرآن "عمل" فراتر از "فعل " بر فرایندهای انتخابی و اختیاری اطلاق می شود که می تواند و شأن آن را دارد تا زائیده " عقل ورزی " قرار گیرد. درست است که "عقل بالفعل" ادراک کلیات می کند، اما این نهایت ظرفیت او نیست. با عقل ورزی ، جزئیات نیز در حوزه کارکرد و داوری عقل قرار می گیرد.بی توجهی و غفلت از تعمیم عقل ورزی به همه ساحت های زندگی و ازجمله در دینداری ، به تنزل و کاهش حاکمیت عقل در حدّ حاکمیت یک پادشاه در مملکت مشروطه می انجامد . خداوند ما را به عقل ورزی دعوت میکند ، یعنی چیزی فراتر از درک بدیهیات که یک " فعل انسانی" است نه "عمل انسانی "!.

 

در قرآن عقل مورد ستایش قرار نگرفته است. زیرا عقل بالفعل ما ورزیدنی نیست و اختیاری نیست و در هر انسانی هست و فرد در آن اعمال انتخابی نمی کند. پس اصلا نیازی نیست که آن را مدح یا ذم کنیم. اما من اگر در همین فعل، به چیزهایی توجه کردم و عقل ورزی کردم و عقل را به جریان انداختم و تنها به ظرفیت های بالفعل آن بسنده نکردم، مورد ستایش قرار می گیرم

 .

 

خداوند انسان را به عقل ورزی در همه حوزه های زندگی دعوت کرده است. هیچ چیزی در انسان ارزش ذاتی و خود بخودی ندارد مگر آنکه مسبوق و معطوف به عقل ورزی شود. هیچ چیز بی قید و شرطی در انسان وجود ندارد جز عقل ورزی. حتی عبودیت مطلق نیز پسندیده نیست. عبودیت مطلق، عبودیت بی قید و شرط است که از دلش تقلید در می آید. اما قرآن دعوت به مطلق عبودیت می کند که به این معناست که فقط خداوند معبود محض است. ما این امر را با عقل بدست می آوریم.

 

بنابراین حالا که قرآن از انسان می خواهد که عقل ورزی کند، حوزه های عقل ورزی مختلف است و روش ها و شکل های آن هم مختلف است. برای مثال گاهی عقل ورزی در حیطه ی عواطف است. زیرا ابراز احساسات مطلق نیز در انسان ممدوح نیست مگر آنکه مشروط به عقلانیت باشد. پس فقط یک عنصر مطلق در انسان است: "عقل ورزی". عقل اساسا خودبنیاد است و اگر چنین نباشد نمی تواند معیار حجیت قرار بگیرد. زیرا امری می تواند معیار باشد که ذاتی باشد. خداوند در قرآن قطعا عقل خودبنیاد را قبول دارد. خارج از بستر عقلانیت هیچ فعل و عمل انسانی مطلوبیت نخواهد داشت.

 

اما باید در صحبت از عقل خودبنیاد به چند نکته توجه کرد. نخست آنکه عقل بالفعل موجود در انسان فقط داوری و قضاوت هایی را در کلیات دارد. برخی بر همین اساس می گویند مثلا در احکام فقهی ما سه منبع داریم: عقل و کتاب و سنت. بسیاری از اصولیون از عقل صحبت می کنند اما آن را مربوط به کلیات می دانند و دین را مربوط به جزئیات. پس نتیجه می گیرند که از عقل در دین نباید استفاده کرد. به همین دلیل استفاده رسمی و متدیک از عقل نمی شود. این از آسیب های جدی و دغدغه های بزرگی است و آفت های بسیاری را به دنبال آورده است. درست است که این عقل بالفعل در کلیات ادراک می کند، اما این نهایت ظرفیت او نیست. عقل قدرت بر ادراک جزئیات را هم دارد و البته روش و مکانیزم ورود او به جزئیات با داوری اش در کلیات تفاوت دارد..

 در حیطه کلیات عقل به معنای واقعی کلمه خودبنیاد است و به امری بیرونی نیاز ندارد، اما وقتی به جزئیات می رسیم کارکرد عقل متفاوت می شود. در اینجا دیگر عقل خودبنیاد نیست. بلکه به تعبیر قرآن ، این عقل عقل تفکری یا عقل تدبری می شود. یعنی داده هایی را از بیرون دریافت می کند و براساس آنها " عقل ورزی " می کند و از طریق آنها مجهولات را کشف و به دانسته ها و قضاوتهای جدید می رسد. در حوزه دین بسیاری از گزاره های دینی ، موضوع برای عقل ورزی فراهم می کنند و عقل در تعامل با این دانسته های دینی و تدبر در آنها علاوه بر اینکه نسبت به مضمونشان إقناع شده و آن را تأئید می کند بسا گستره آن گزاره را از نظر شمول و فراگیری مشخص می کند . مثلا به صورت مشخص در حوزه شریعت چه بسا در مواردی می تواند کشف کند ملاک این حکم و فرمان و این گزاره ی شرعی چیست. ولی اگر کسی بگوید در این موارد مطلقا عقل حق  ورود و دخالت ندارد، بی تردید به " ظاهرگرایی " در نصوص دینی منتهی می شود. و برای مثال شطرنج را تا قیامت حرام می داند. اما فقیهی دیگر که می گوید به این دلایل این حکم نمی تواند تعبدی محض باشد و قاعدتا ملاکی در پّس خود دارد، در واقع وارد حوزه "عقل ورزی" شده و طبعا پذیرفته که عقل در جزئیات گزاره های دینی نیز می تواند نقش و اثر داشته باشد. چنین فقیه و دین شناسی می کوشد تا در فرایند اجتهاد تخصصی خود صرفا به درک و شناخت " منطق درونی " یک حکم و یک گزاره بسنده نکند و فراتر از آن تلاش می کند تا منطق درونی را  در تعامل با منطق بیرونی  فهم و کشف کند . منطق درونی همان علت پذیری هر پدیده است و منطق بیرونی ، وجود آن پدیده را مستدل و مدلل می کند. عقل ورزی در جزئیات این است که شما بین منطق درونی و منطق بیرونی موازنه برقرار کنید.

 

اگر عقل را از ساحت بالفعل بالاتر بردید و آن را در تعامل با آگاهی های دیگرمانند شریعت و جزئیات و ... قرار دادید،  به عقل تدبری یعنی همان عقلی که قرآن از آن سخن می گوید، می رسید که اساسا شأن و کارکرد آن ورود به  جزئیات است. با کشف این نکته در می یابیم که هر عمل و رفتار انسان حتا عشق ورزی ، عاطفه ورزی و حتا عرفان و شهود او نیز باید مسبوق عقل ورزی شود و در میزان عقلانیت توجیه پذیر باشد. و در نتیجه بسیاری از این ناسازگاری ها و تضادها میان دوگانه هایی که در طول تاریخ معرفت و حیات انسان ساخته شده رنگ باخته و فاقد موضوعیت می گردند. دوگانه های عقل و وحی ، عقل و عشق، علم حصولی و شهودی، عرفان و فلسفه ، تعبد و تعقل ، طریقت و شریعت و....

 

قرآن نخست انسان را توجه به عقل ورزی می دهد و دوم آنکه روش عقل ورزی را هم به انسان می آموزد. تذکر و تدبر  روش عقل ورزی قرآنی است که باید در جای خود بدان پرداخت. بنابراین باید در واقعیت و عینیت زندگی ، عقل تدبری و فرایندی را جایگزین عقل بسیط و غیرفرایندی کرد. عقل ورزی نمی تواند با آن عقل خودبنیاد در تناقض بیفتد. زیرا این همان عقل است که به حرکت افتاده و مشغول عمل و ورزیدن است. ما دو نوع عقل نداریم بلکه ماهیت و حقیقت عقل یکی است و فقط کارکرد و حوزه عمل و نقش آفرینی عقل تفاوت می کند و متناسب با همین تفاوت ، نامگذاری های مختلف برای عقل صورت می گیرد. ولی این هرگز به معنای تعدد انواع و اقسام ماهوی عقل نیست.. پس جریان عقل ورزی در هر هر موضوع و حوزه ای از جمله در حوزه دین نمی تواند با داوری های عقل خودبنیاد در تناقض باشد بلکه هماره عقل ورزی در ذیل همان داوری های کلی عقل خودبنیاد رخ می دهد. پس همه چیز باید مشمول عقل ورزی قرار گیرد و چیزی را خارج از عقل ورزی به مفهومی که توضیح داده شد ، نمی توان پذیرفت. ما نیاز به یک جریان عقل ورزی پویا و دینامیک و فراگیر داریم. در واقع انسان به عنوان انسان در هیچ مرحله ای از کمال انسانی ، عقل خود را وانمی نهد. امکان ندارد که آدمی با تعطیلی عقل به کمال برسد. بلکه آنچه هست و گاه در آموزه های اهل معرفت از آن به مرتبه " فراعقل " یاد می شود ، هرگز به معنای تعطیلی و یا پایان یافته گی و بسندگی عقل ورزی در مرحله ای از حیات و کمال انسان نیست بلکه به معنای کمال یابی عقل و امکان عقل ورزی در ساحت های متعالیِ وجود است. بله عقلی که فقط در ساحت های تجربی وجود کسب مهارت عقل ورزی کرده ، نمی تواند به یکباره از درک و فهم منطق درونی شهود و مکاشفه برخوردار باشد ولی اگر در یک فرایند تکاملی رشد و باروری یابد بی تردید محصول عالی چنین عقلی ادراکات و دریافتهای شهودی و باریابی به ساحت قدس ربوبی است.

 
 
 
 
 
 
 
تاريخ  25 بهمن 1393 منبع  دانشگاه تهران
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主