صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران

یادداشتی از :  آیة الله سید عباس حسینی قائم مقامی

´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´

در سحرگاه جمعه پس از اعلام عدم صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی و معامله ای که او با پروردگارش نمود ، احساس کردم باید در مورد فرصت از دست رفته و اغتنام فرصت باقیمانده ، تا پیش از آنکه خیلی زود دیر شود چیزی بنویسم و نوشتم. ولی وسواس پرهیز از سیاست زده گی و بیم از خلط سیاست آلوده گی با وظیفۀ سیاست ورزی و سیاست اندیشه گی ، که دیری است به جبر تجربۀ ایام و روزگار بدان مبتلا شده ام ، از نشر آنچه قلمی کرده بودم بازم داشت و در جریان انتخابات که بارها و بارها جای آن گفتنی ها را خالی می دیدم بر این کوتاهی ، خود را ملامت کردم ! و اینک بار دیگر در وقتی مشابه، احساسی مشابه دارم که ضرورت گفتن و نوشتن نکاتی چند را بر می انگیزد. پس به مقتضای «دم را غنیمت شمار» به دور از وسوسۀ ننوشتن ، می نویسم :

 وقتی رییس محترم جمهوری در مجلس از آب بر آتش فتنه و حجت بالغۀ میان خود و خدا در انتخاب کابینه سخن گفت ، بسیار امیدوار بودم نمایندگان محترم به تدبیر صادقانۀ منتخب ملت اعتماد کنند و اجازه دهند که این تدبیر خود را در التیام زخم هایی که بر پیکر انسجام ملی در این چند سال نشسته بیآزماید و البته از جناب آقای روحانی نیز انتظار می رفت ضرورت نهفته در این تدبیر را در سخن خود با نمایندگان بیشتر ظاهر می کرد و بر اثر اقناعی آن می افزود!

گمان نمی کنم کسی ، با هر رأی و تحلیلی تردید داشته باشد که حماسۀ 24 خرداد با حضور مردم ، ولی با تدبیر راهبردی مقام رهبری امکان یافت. برخلاف برخی گفته ها و تحلیل ها ، این تدبیر  نه در تاکید بر حقّ الناس بودن رأی مردم و نه در سدّ راه سوء استفاده از نظر و رأی رهبری به نفع کاندیدایی خاص بود ، بلکه پیش و بیش از این ها ، در اتخاذ سیاستی راهبردی از سوی ایشان بود که به یقین در تاریخ سیاسی ایران معاصر بی نظیر است. دعوت از" مخالفان نظام سیاسی " – دقت شود : " مخالفان نظام سیاسی " نه مخالفان دولت و احیاناً نهادهای سیاسی – به پای صندوقهای رأی ، بر مبنای انگیزه مشترک وطن خواهی و ایران دوستی ؛ راهبردی بود که اندکی آگاهی از مناسبات استراتژیک سیاست و امنیّت و به همراه نصابی از انصاف ، هر ناظری را به شگفتی توأم با تحسین وا می دارد. رهبر یک نظام سیاسی ، با درک هوشمندانه و به موقع از تهدیدها و آسیب ها و ورای تنگ نظرانی از هرسو که هر روز و هر ساعت بذر کین ونفرت را در جامعه می پراکنند ،  با صراحت تمام و بی هیچ مجاملۀ مغرورانه  ، مخالفان ساختار سیاسی را به گرد آمدن زیر یک خیمه مشترک با موافقان و دلبستگان با آن دعوت می کند و در برابر دیده گان حیرت زده ناظران ، نخستین اصل " جنبش اجتماعی انتخابات " را تحقق می بخشد .اما این تمام ماجرا نبود  بل بخش متمم این فرایند که بر شگفتی و تحسین پیش گفته  بس می افزاید آن است که این تک بیت " سماحت و وسعت نظر سیاسی رهبری " با تک بیت " اعتماد بی نظیر و یا کم نظیر بخش قابل توجهی از مخالفان و معترضان " تکمیل می شود . مخالفان حتی اگر با حفظ موضع مخالفت خود، در انتخابات شرکت کرده باشند – که قطعاً گروهی چنین بودند – در عین حال اما ، به رهبری نظام اعتماد کردند . اولاً  تشخیص استراتژیک ایشان در ضرورت تجدید انسجام ملی در این مقطع تاریخی را صائب و بر صواب دانستند ، ثانیاً بر تضمین شخص ایشان بر صیانت از آراء و حقّ الناس بودن آن اعتماد نمودند. روند این انتخابات از آغاز تبلیغات تا پایان اعلان نتایج ، هر قطعه اش  از مناظره ها و انعکاس بی پیرایۀ فیلم های تبلیغاتی کاندیداها ( خصوصاً  دو کاندیدای منتقد ) گرفته تا تأکید مستمر بر مخفی بودن رأی رهبری ، همگی شاهد صدق این اعتماد متقابل بود که ثمرۀ آن تجدید انسجام ملی در میانه ای بود بود که جامعه – به دلایل واقعی یا توهمی – با بحران " شکاف اجتماعی " مواجه بود .برای بیان اهمیت فوق العادۀ موضوع می توان از زبان اصطلاحی فقه مدد گرفت  و " تجدید انسجام ملی " را مناط و ملاک اصلی در انتخابات 24 خرداد دانست . انتخابات یازدهم پیام های روشنی دارد که فکر می کنم درک آن برای هرکس که بخواهد که بداند ، بس آسان و میسّر است، فراتر از پیام  اما این انتخابات یک " مناط " نیز دارد. " مناط "  در این اصطلاح خاص ، به معنای روح جاری در تمام اجزای یک فرایند وعامل اصلیِ بر انگیزنده آن می باشد. برآنم که در این انتخابات  همه طرف های دخیل ، پیش از" پیام " باید بر این " مناط و عامل برانگیزنده "  وفادار باشند. بسیار بی تدبیری است که دستاورد بزرگ انتخابات را که سرمایه ای سرشار برای گذراندن  پیچ تاریخی ای که در آن بسر می بریم ، به شمار می آید را با قرار دادن در چارچوبهای تنگ پیروزی و شکست انتخاباتی ، در آتش کینه و انتقام و اتهام یکدیگر بسوزانیم.

متأسفانه پاره ای آتش افروزی های رسانه ای پس از انتخابات به همراه احساس کاذب شکست در برخی افراد و جریانها ، کاملاُ با روح و مناط حاکم بر این حماسه که " تجدید انسحام اجتماعی " است ناسازگار می باشد. و اینک با تداوم این روند که بسا رفتار و گفتار برخی نمایندگان محترم مخالف نیز بهانه تجویز آن قرار گیرد ،  بیم آن می رود تا دستاورد بزرگ این حماسه ، که بر آمدۀ از آن تدبیر – رهبری – و حضور – مردم - است تضحیه یا فراموش گردد. با در نظر گرفتن علایق و عقاید سیاسی برخی از نمایندگان محترم مخالف ، منطق درونی طرح ابتدایی مسائل و حوادث انتخابات 88 در مواجهه با وزیران پیشنهادی ای که در مظانّ دخالت و تاثیر در آن بوده اند ، از سوی آنها  کاملاً قابل درک است و نمی توان بر آن خرده گرفت . اما اگر این بزرگواران به حماسۀ 24 خرداد ، از منظر پیش گفته نظاره می کردند و دستاورد بی نظیر آن را فراتر از معادلات ساده و سنتی شکست و پیروزی انتخاباتی و حتا فراتر از پیام های روشن آن در نظر می گرفتند ، بی هیچ تردید  پس از اظهارات وزرای پیشنهادی ،  بر مبنای خرد سیاسی و التزام به منافع و انسجام ملی  هدف خود را تحقق یافته دیده  و از هر گونه تجسّس ، واکاوی و بازگشت دوبارۀ به موضوع پرهیز می کردند و اگر برفرض، در صحّت انکارها و إعراض ها نیز شک داشتند ، می توانستند با اندکی بزرگواری ، حتی شنیده ها و دیده های مستقیم خویش را نه تنها نادیده و ناشنیده فرض نمایند ، بلکه به تعبیر زیبا و بلند حضرت صادق (ع) به جای تکذیب و باز گرداندن اتهام به طرف مقابل ، درون خود  دیده ها و شنیده های خویش را تکذیب می کردند (کذَب سمعک و بصرک ) .نه آنکه مؤمنی را علی رغم إنکار و إعراض خودش  به " قسم دروغ " متهم سازند ! هر چند با شناخت از برخی از این بزرگواران ، یقین دارم که متأثر از انگیزۀ خیر والتزام به شرع بوده اند اما گاه برخی خیر ورزی ها و التزامات شرعی مصداق «حفظت شیئاً و غابت عنک أشیاء » قرار گرفته  و در نتیجه ، به ضدّ خود منعکس می شوند!

تا زمانی که کمترین احتمال و محمل عقلایی برای توجیه و حمل به صحت فعل مؤمنان وجود دارد ، قاعدۀ «حمل برصحت » حاکم است. چه رسد به چنین موضوعی که  مناط و علت اصلیِ برانگیزندۀ آن "بازسازی انسجام و تأمین وحدت ملی " است و به یقین مصلحت "منافع ملی " بر ضرورت چنان تسامح و تساهلی می افزاید.

 

دو گانۀ « تدبیر و حضور» فرصتی یگانه را برای جبران و التیام زخمهای نشسته بر پیکر جامعه، با " تجدید انسجام و باز گشت اعتماد " فراهم ساخته است. " فرصتِ جبران " در سنت الهی هماره در عین حال که یک نعمت و نشان از لطف پروردگار بشمار می آید ، یک " هشدار و إخطار" نیز هست! هشدار به اینکه اگر از " فرصتِ جبران " به نیکی بهره برداری نشود ، دگر باره تکرار نخواهد شد و پی آمد آن سلب نعمت و ابتلای به عذاب خواهد بود .

فقط کسانی می توانند از نعمت " فرصتِ جبران " بهره مند شوند که واقعیت ابتلای جامعه به آسیب و آفت را به رسمیت شناخته و چشم بر زخم های بزرگی که بر پیکر آن نشسته نبندند. اینکه این زخم ها چگونه و چرا ؟ و از رهگذر چه کوتاهی ها و تقصیرهایی رخ داده البته مهم است ؛ اما درمقام " التیام و درمان " مساله نخست و اصلی این نیست . بلکه آنچه که در مقام " فرصتِ جبران " ضرورت و اولویت دارد ، اهتمام بر التیام و جلوگیری از عمیق شدن و گسترش زخم هاست وگرنه با پرداختن به  هرچه جز این ، دچار " کفران نعمت " خواهیم شد !

بدترین نوع کفران آن است که نه تنها از فرصت جبران برای تدارک و التیام و درمان زخم ها بهره نگیریم ، بلکه  "نعمتِ فرصت " را نشان از درستی راهی که تاکنون رفته ایم و آنچه که کرده ایم بدانیم و بسا در سایۀ این غفلت ، دچار توهم " خود برگزیدگی " نیز شویم ! به روایت قرآن کریم آنچه که بر بنی اسرائیل رفت ، نمونه ای از این غفلت ، تضییع فرصت و ابتلای به توهم " خود برگزیدگی " بود. و در برابر این غفلت و توهّم ، بارها قرآن یاد آور می شود که خداوند با هیچ کس ، حتی پیامبران برگزیدۀ خود " عقدِ دوستیِ دائمی "  نبسته است و اینچنین است که حتی قومی که زمانی به دلیل  استفادۀ درست از نعمت ، برگزیدۀ جهان ( إنَی فضّلتکم علی العالمین – بقره / 47) بود را دگر بار به دلیل تضییع نعمت و از کف دادن فرصت های جبران ، محکوم ذلّت و بیچارگی می کند (ضربت علیهم الذلّة و المسکنة – بقره/61 ) !

قرآن کریم با نفی هر گونه " برتری و برگزیدگی ذاتی و دائمی " نیکی و برتری جامعۀ اسلامی را متوقف و مشروط بر التزام به ارزشهای اخلاقی  وانسانی و خود انتقادی و آسیب شناسی مستمر (امر به معروف  و نهی از منکر ) می داند ( کنتم خیر أمة أخرجت للناس ، تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر- آل عمران / 110 ).

 همه جریانهایی که به گونه ای در شکل گیری فرایند حماسه انتخابات دخیل بودند  چه جریانی که اکثریت را به دست آورد و چه دیگران، با در نظر گرفتن روح و مناط حاکم بر آن در این پیروزی بزرگ سهیم اند. تلاش برای تداوم " انسجام ملی و تثبیت اعتماد عمومی " این موفقیت را توسعه و تضمین می بخشد و شرط اصلی آن در شرایط کنونی جامعه ، شستشوی دلها و سینه ها از بغض ها و کینه هاست ( وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِين- حجر/ 47 ) . پیامبر بزرگوار (ص) به گاه فتح مکه با آنکه در غلبه و أغلبیت قرار داشت و 13 سال مکیان ، دشمن شماره یک ایشان بوده و سخت ترین آسیب ها و رنج های بیشمار را بر او و مسلمانان وارد کرده بودند، از همان لحظه نخست ، دغدغه انسجام جامعه  را داشت و با زنهار از هرگونه  کینه ورزی و انتقامجویی  ، تدبیری اندیشید تا از ایجاد شقاق در جامعه و شکل گیری  جنگ خانگی جلوگیری شود. کیست که نداند در تمام آن دوران ، ابوسفیان دشمن شماره یک پیامبر و نخستین مجرم در نقض حقوق مکَیان مسلمان بود؟ اما پیامبر (ص) همینکه دید  این بار او در برابر خواست مردم مسلمان مقاومت نکرد و از حقوق مسلمانان آسیب دیده تمکین نمود ، نه تنها کریمانه از تمام گذشته اش چشم پوشید  بلکه از بازگشت او استقبال و دشمن دیروز خود را بس تکریم نمود و بدون هیچ پیش شرط دیگری بلافاصله او در زمره " همراهان خود" و مشمول حکم " رحماء بینهم  " قرارداد(ُّمحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ – فتح / 29) . و این در حالی بود که عده ای با شعار " الیوم یوم الملحمة " خواهان تسویه حساب و انتقام گیری بودند.

 همیشه و این روزها بیشتر ، همه ما نیازمندیم ببینیم که چقدر قول و فعل مان با قول و فعل آن گرامی که مدّعی پیروی اش هستیم انطباق دارد و در مواجهه و ملاقات با آن حضرت در " میزان صِدق " چه برای عرضه داریم؟ همه ما خصوصاً آنانکه از قدرت بهره دارند نیازمند پاسخیابی صادقانه این پرسش هستیم.

انتظار می رود در نخستین روزهای خروج از بهشت ضیافت الهی ، درحالیکه هنوز شمیم خوش  " میزبان رحمان " خود را همراه داریم به مدد " نفحه رحمانی "  ، نعمت " فرصت جبران " را مغتنم شمرده و  از پروردگار مهربان بخواهیم تا آخرین بقایای " غلّ " را از  سرّ ضمیرمان  بزداید و خود و جامعه را از آتش حقد و کینه های نهفته درون رهایی و ایمنی بخشد.

 ( رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ - حشر / 10)

آمین یاربّ العالمین

 

 

سحر جمعه 25/5/1392

تاريخ  مرداد 1392 منبع 
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主