صفحه اصلي  | گالري تصاوير  |  سایر سایت ها  |  مشاوره (جدید)
 | eng  | العربيه  | Deutsch    
 
  زندگينامه  آثار و تاليفات  دروس  در حدیث دیگران  مقالات  پرسش و پاسخ  سخنرانی ها و مصاحبه ها  اخبار  قرآن پژوهي  تماس با ما
 
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان و برنامه شبهای قدر
درسگفتارهای محرم : هویت و ماهیت تشیع
گزارش سخنرانی در نشست امام خمینی و چالش عرفان وسیا
سخنرانی امام خمینی و چالش عرفان و سیاست
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
اگر معیارهای دینداری فقط "نشانه های ظاهری" باشد، چ
جمود سلفی گری و نفی روشنفکران ؛ دو مانع فهم روشن ق
درسگفتارهای توحید و اخلاق
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: تفکیک شخصیت فردی و اجت
مرکز اسلامی هامبورگ، مرکزی برای تفاهم
در گفتگوی با ایکنا مطرح شد: ضرورت و چرایی تأسیس ات
هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است
ضرورت تبدیل پیامهای تخصصی دین به پیامهای عمومی
توجه به زبان درونی مخاطب در تبلیغ
مثلث زبان قرآن : مخاطب ، موقعیت و مضمون
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با س
خبرگان ؛ کارکردها و انتظارات
از تمام ظرفیت ها برای محکوم کردن فاجعه بزرگ شهادت
جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق ع با سخنرانی آیة
آیة ا... قائم مقامی پس از ثبت نام در خبرگان : خبرگ
تصمیم آیة ا... حسینی قائم مقامی برای ثبت نام در ان
درسگفتارهای عاشورا ( دهه نخست محرم 1394)
عرفه و عروج عارفانه
مراسم شبهای احیا +خلاصه مطالب شبهای قدر
خلاصه درسگفتارهای ماه رمضان (ارتباط قرآن و سنت){ ا
درسگفتارهای ماه مبارک رمضان
آغاز درسگفتارهای " تدبر در معارف قرآنی "
آیت الله قائم مقامی: دین داری بدون عقلانیت مطلوب ن
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسات چهارم ت
سخنرانی با موضوع : پیامبر (ص) و ارتقاءدینی
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه سوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه دوم (فای
مرزها و معیارهای دینداری و بی دینی ـ جلسه اول (فای
درس ـ گفتارهای آیة الله حسینی قائم مقامی در دهه نخ
اعلام مراسم مرحوم خواهر همسر آیة الله قائم مقامی
ماه رمضان و تمرین محبت ورزی بی قید و شرط انسان
مهدی(عج)؛ و حقیقت گمشدۀ دین ( آیا احادیث نشانه های
سخنرانی آیة الله قائم مقامی در جشن نیمه شعبان
متن کامل سخنرانی افتتاحیه آیة الله سید عباس حسینی
برگزاری سومین اجلاس سراسری اتحادیه علمای شیعه در ا
آغاز به کار اجلاس عمومی اتحادیه اروپایی اسلامی علم
عالمان ومتولیان دین پیش از ارائۀ آگاهی های دینی با
برگزاری جلسه هیئت رییسه اتحادیه
سروده ای از گوته در ستایش از زنان برگزیده(ترجمه از
در سوگ دخت گرامی پیامبر (ص) با سخنرانی آیت اله حسی
امام خمینی ؛ کاریزما شکنی و ترویج عقلانیت
رسالت اصلی پیامبر و مفهوم مکارم اخلاقی از نگاه سید
مراسم پایان ماه صفر با سخنرانی آیة اله حسینی قائم
مراسم اربعین حسینی با سخنرانی آیة الله قائم مقامی
اختیارات ولی فقیه در چارچوب قانون اساسی است
اسلام قدرت مدار ، اسلام اموی است
سعی جدی انسان را به فضل الهی رهنمون می کند
پخش زنده درسگفتارهای محرم
درسگفتارهای پیرامون عاشورا
پرواز ! پر...واز
دعای پرفیض عرفه با سخنان آیة الله قائم مقامی
انکارهولوکاست بزرگترین خیانت به منافع ملی
چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟؟
در سوگ صادق آل محمد (ص) با سخنرانی آیة الله قائم م
تدبیر و حضور؛ فرصتی برای جبران
و بسیجی ماند...
یک خلط تاریخی ! عمد یا خطا ؟!
معیارهای دینداری
فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای اسلام و تشیع است
انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی بود و نه
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت
اسلام ایران را فتح نکرد، بلکه برخی اعراب مسلمان ای
درسگفتارهای شبهای محرم
یک نامه اخلاقی
حضرت رضا (ع) و ترسیم « عقلانیت و اعتدال اسلامی» در
به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان
پیام تسلیت رحلت حجةالإسلام شیخ خالد رکابی
مسلمانان در میانۀ سنت و مدرنیسم در سمینار مرکز گفت
رحلت یکی از روحانیون مقیم آلمان / تسلیت
تاسیس انستیتو تحقیقات اجتهادی در آلمان
در رثای حامل فضائل و معارفی که روز به روز به افول
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حاج سید مهدی قائم مقا
درگذشت پدر آیت الله قائم مقامی
حدیث هفدهم : چه کسانی از ولایت خدا اخراج شده اند
قسمت هفتم خلوت نشین قدس: پویایی و شجاعت علمی ؛ نقش
حدیث شانزدهم: خلط میان حوزه فردی و حوزۀ اجتماعی دی
قسمت ششم خلوت نشین قدس: روش فقهی آیة الله حقّ شناس
حدیث پانزدهم: راه جلب رحمت الهی این نیست!
قسمت پنجم خلوت نشین قدس: آیة الله حق شناس در سلسله
برنامۀ آشنایی با اسلام در یک کلیسای قدیمی
روایات مربوط به سید حسنی و سید خراسانی صحیح است یا
حدیث چهاردهم: مهدویت و ارادۀ انسانها
حدیث دوازدهم: ستمگری و قدرت طلبی به نام دین!
حدیث یازدهم: وجوب نقد قدرت
قسمت چهارم خلوت نشین قدس: شیوه تربیتی / برداشتی از
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
حدیث دهم: عدالت با دشمنان
دعوت به فهم درست اسلام ـ گزارش روزنامه آلمانی "نوی
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
خلوت نشین قدس ـ برداشتی از سیره علمی و معنوی استاد
درباره اكراه و اجبار در دین
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حرّ به حكومت بر
نشانه دین، عادت به نماز است یاصداقت؟
حوزه های الگو پذیری از معصوم
انتشار مقاله ای جدید از آیة الله قائم مقامی در روز
نوع برخورد امام با ...
دروغ بزرگ «شیعه » بودن ما !
سخنرانی در سمپوزیوم دانشگاه پادربورن آلمان
انتشار کتاب اسلام و اروپا
شیعیان اروپا در مسیر اتحاد
زندگینامه از دانشنامه ویکی پدیا
زندگینامه از دانشنامه علماي ايران
حدیث سیزدهم : آیا احادیث علائم ظهور اعتبار دارد؟
 
ایران باستان نه مقدس است، نه باطل و نشانه جاهلیت

 

برخی به طور مطلق گذشته و هویت تاریخی را نفی کرده و وطن، هویت ایرانی و تاریخ ایران زمین را یکسره باطل و عواطف انسانی و نمادهای وطن دوستانه را مربوط به دوران جاهلیت می دانند؛ در حالی که که در منطق عقل و دین این گونه نیست و بسیاری از عناصر و مؤلفه های مثبت و افتخارآمیز در سنت ایرانی وجود دارند که نه تنها نماد جاهلیت نبوده، بلکه از عمیق ترین بُن مایه های انسانی برخوردارند

 

 

سنتهای بومی و ملی، از جمله آنچه که به نام هویت و تاریخ ایران خوانده می شود، میراثی است که از گذشتگان به ما رسیده است و باید در پرتو عقلانیت و منطق تحلیل شود؛ بنابراین نه می توان آن را یکپارچه مقدس و مطلوب دانست و نه آن را نشانه جاهلیت و باطل ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی، در سخنانی که در مراسم عزاداری سالارشهیدان ایراد شد، در موضوع سنتهایی که از گذشتگان به ما رسیده است، تصریح کرد: در منطق قرآن کریم میراث گذشتگان و سنتهای پیشینیان، اگرچه به این دلیل که  از نیاکان به ارث رسیده است، مورد احترام می باشد؛ اما این به معنای آن نیست که این سنتها همگی به طور مطلق درست یا مقدس و مصون از نقد و تحلیل عقلانی است. بلکه معیار واحد برای پذیرش و نقد در همه مسایل از جمله پدیده های تاریخی «عقلانیت» است و بر این اساس، سنتهایی که با معیار عقلانیت و منطق سازگارند، سنتهای مطلوب و مورد تاییدند.

وی افزود: اما سنتهایی که فاقد سازگاری با عقل باشند را نباید مقدس دانست و بدون دلیل پذیرفت. خداوند در برابر منطق جاهلی که برای اثبات مشروعیت و توجیه پذیری رفتارهای خود به فرهنگ و سنت نیاکان استناد می کند، این استناد و استدلال را به طور مطلق رد نمی کند، بلکه نقادانه می پرسد: حتی اگر پدران و نیاکان شما رفتار غیرعقلانی داشتند، باز خود را موظف به پیروی از آنها می دانید؟  از این آیات به صراحت مشخص می شود از نظر قرآن، وفاداری به سنت و میراث گذشتگان، در صورتی که با اصول عقلانی ناسازگار نباشد، امری طبیعی و مقبول است.

قائم مقامی با اشاره به دو تفکر انحرافی در این حوزه، خاطر نشان کرد: برخی به طور مطلق گذشته و هویت تاریخی را نفی کرده و وطن، هویت ایرانی و تاریخ ایران زمین را یکسره باطل و عواطف انسانی و نمادهای وطن دوستانه را مربوط به دوران جاهلیت می دانند؛ در حالی که که در منطق عقل و دین این گونه نیست و بسیاری از عناصر و مؤلفه های مثبت و افتخارآمیز در سنت ایرانی وجود دارند که نه تنها نماد  جاهلیت نبوده، بلکه از عمیق ترین بُن مایه های انسانی  برخوردارند.

وی با اشاره به فرازهای نخستین دعای شریف عرفه گفت:  امام حسین (ع) در آنجا به نکته بسیار مهمی اشاره می فرمایند و خداوند را از اینکه وجود تاریخی وی را از پَس قرون و اعصار گذر داده و در این قطعه تاریخی عینیت بخشیده، سپاس می گوید. این یعنی چه ؟ یعنی اینکه موقعیت های عینی ای که انسان با تولد از آن بهره مند می گردد، نظیر وطن، سرزمین، زبان، تبار تاریخی، خانواده و... همه از موهبت های الهی اند . بنابر این علاقمندی به وطن، صیانت از پیشینه تاریخی ، حفظ  میراث و هویت ملّی علاوه بر آن که مصداق " شکر نعمت الهی " است ، لازمه طبیعت انسانی بوده و قطعاً انکار آن با مبانی دینی ، عقلانی و انسانی ناسازگار می باشد.

قائم مقامی ادامه داد: در مقابل عده ای نیز وجود دارند که تصویری یکسره مقدس و نقدناپذیر ازگذشته تاریخی ایران ارائه می دهند و معتقدند هر اتفاقی که در تاریخ ایران رخ داده و هر سنتی که به ایران و ایرانی انتساب دارد، مقدس است و باید مورد پذیرش بی چون و چرا قرار گیرد. در حالی که این گونه هم نیست و بسیاری از روشها و رفتارهای نادرست نیز در گذشته و سنت تاریخی ایرانیان  وجود داشته است که باید مورد قضاوت و تحلیل عقلانی قرار گیرد.


به طور کلی نمی توان از برتری مطلق یک سرزمین، یک سنت و یک فرهنگ در جهان سخن گفت. تمامی انسانها صرف نظر از انتساب به هر سرزمین ، ملت و تاریخی ، فطرت و سرشتی واحد دارند، ولی وطن و فرهنگ ملی هرانسانی در نسبت با خود او معنا پیدا می کند و بخش مهمی از هویت تاریخی اش را تشکیل می دهد که طبعاً برای او سرمایه ای خدادادی به شمار می آید.

وی افزود:از نگاه اسلام تفاوتهای انسانی یک واقعیت است که باید آن را به رسمیت شناخت و از جمله این تفاوتها تفاوت در هویت و ملیت است. بنابراین ملیت باید برمبنای عقلانیت مورد احترام و افتخار باشد، نه عاملی برای توجیه نژادپرستی، برتری جویی و فخرفروشی و تحقیر سایر ملتها.

قائم مقامی برداشتهایی که مدعی جهان شمولی و برتری جویی ایران و اندیشه ایرانی نسبت به اندیشه  و تاریخ ملتهای دیگر جهان می شود را از جمله نشانه های تفکر جاهلی دانست و افزود: هر تاریخ و فرهنگ و هویتی باید از موضعی برابر و نه برتر و تحقیرگر با سایر فرهنگها، اندیشه ها و ملتها گفتگو و تعامل کند و برداشتهای افراطی، چه درنفی وطن و جاهلی خواندن آن و چه در مقدس شمردن سنتهای ایران باستان، در نابرخورداری از منطق عقلانی دو روی یک سکه اند.

وی این نوع نگاه ها را زمینه ساز کینه توزی، تحقیر و تخاصم میان یک ملت و سایر ملتها دانست و افزود: در پرتو عقلانیت، همه اندیشه ها و فرهنگها می توانند در عین همزیستی هم افزایانه و تعامل و تبادل انسانی، هویت ملی، تاریخ و میراث فرهنگی خود را نیز حفظ  کنند.

قائم مقامی گفتگو و تعامل مثبت با سایر فرهنگها را از خصوصیات ذاتی و تاریخی فرهنگ ایرانی دانست و افزود: ایرانیان به همین دلیل در عین آن که با سایر فرهنگها تعامل و گفتگوی بالنده برقرار کردند و عناصر مثبت و قابل پذیرش آنها را جذب نمودند، توانستند هویت تاریخی خود را نیز حفظ نمایند و از این رو مشاهده می کنیم در زمان حمله اعراب به ایران، ایرانیان با تمام آسیب هایی که از این ناحیه دیدند، ولی پیشینه تمدنی و فرهنگی شان به آنان قدرتی بخشیده بود که توانستند انتخابگر باشند. چنان که اسلام را می پذیرند، اما زبان فارسی و هویت تاریخی و ستنهای فرهنگی خود را نیز حفظ می کنند و از رهگذر در هم آمیزی تفکر وحیانی اسلام و فرهنگ ملی خود، تمدن اسلامی – ایرانی را پی ریزی نمودند. اما در بسیاری دیگراز مناطق نظیر مصر که دارای تاریخ و تمدن طولانی نیز بودند، این اتفاق نمی افتد و زبان و فرهنگ اعراب جایگزین فرهنگ و زبان مصر باستان می شود. یا در زمان حمله مغول به ایران نیز با وجود تخریب و صدمات فراوان، در نهایت این فرهنگ اسلامی - ایرانی  است که مغولها را در خود هضم کرده و نوع نگاه و روش زندگی آنان را تغییر می دهد. حال آیا می توان این همه عناصر افتخاربرانگیز در یک فرهنگ را نادیده گرفت؟

وی در خاتمه گفت:همان گونه که در یک فرهنگ عناصر مثبت و منفی وجود دارد که قابل تحلیل و بررسی عقلانی است، در میان فرهنگهای متعدد و متفاوت در جهان نیز فرهنگهای قوی و ضعیف وجود دارد که گفتگو و تبادل فرهنگی موجب می شود عناصر ضعیف فرهنگی در تعامل با سایر فرهنگها تقویت گردند و در این گفتگو نیز نظیر پالایش داخل یک فرهنگ، تنها معیار عقلانیت و وی‍ژگی های مشترک فطری و انسانی است که می تواند و باید مبنا و معیار قرار گیرد.

*  (و اذا قیل لهم تعالوا الی ما انزل الله و الی الرسول قالوا حسبنا ما وجدنا علیه آبائنا او لو کان آباوهم لایعقلون شیئا و لایهتدون

- مائده /104 و نیز: بقره / 170)

 

لینک منبع خبر:

http://baztab.net/fa/news/19135/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%84-%D9%88-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%AA

   
 
 
粉嫩公主旗下的燕窝酒酿蛋重点燕窝则是来自泰国的顶级燕窝丰胸产品,我们都知道,世界顶级的燕窝基本都来自东南亚,泰国的白燕窝营养丰富丰胸效果,其中还含有丰富的唾液酸。对于妈妈和宝宝,唾液酸有助于宝宝智力成长丰胸方法,同时提高妈妈和宝宝的免疫力。相信,这也是你选择燕窝的最重要的理由粉嫩公主